Hungary: Sale of “Nepszabadsag” Shows Government Influence over Media

In response to a businessman close to Hungary’s prime minister purchasing the country’s most prominent opposition newspaper company, Freedom House issued the following statement:

“The suspension and sale of Nepszabadsag show the government’s growing influence over Hungary’s media,” said Robert Herman, vice president for international programs. “Hungary’s government uses ownership as a political tool to silence critical coverage. The EU and the United States should forcefully condemn this attack on the press.”

Background: 
On October 25, Nepszabadsag – Hungary’s main opposition daily – was sold to Opimus Press, a company linked to Lorinc Meszaros, a close confidante of Prime Minister Viktor Orban and the mayor of Felcsut, the prime minister’s home town. The sale took place two weeks after its previous owner unexpectedly suspended publication, blocked its journalists’ access to their emails and offices, and pulled the paper’s online edition. As part of the acquisition, Opimus Press also purchased 12 smaller regional papers.

Hungary is rated Free in Freedom in the World 2016, Partly Free in Freedom of the Press 2016, Free in Freedom on the Net 2015, and receives a democracy score of 3.29 on a scale of 1 to 7, with 7 as the worst possible score, in Nations in Transit 2016.

Freedom House is an independent watchdog organization that supports democratic change, monitors the status of freedom around the world, and advocates for democracy and human rights.

Latest news

Be the first to comment on "Hungary: Sale of “Nepszabadsag” Shows Government Influence over Media"

Leave a comment


Your comment will be published after being approved.



*

* - References to Kosovo are without prejudice to positions on status. They are in line with United Nations Security Council Resolution 1244/99 and the opinion by the International Court of Justice on the Kosovo declaration of independence.