
 

 

 

 

 

 

 

Framing a Critical Juncture in Serbian-Croatian Relations 
 

By Jovanka Matić 
 



2 

 

 

 

1. Introduction  
 

After more than 25 years of post-communist development, Serbia is still a weak, 

“incomplete state” (Dimitrijević 2003), torn by deep cleavages and fragmented 

national identities. After listening to the elites of the post-Milošević era promising a 

better life in a new, market-based democratic system for well over a decade, the 

public mood is one of disappointment, dissatisfaction with society and distrust in 

political institutions (Stojiljković 2015). One of the weak pillars of Serbia’s fragile, 

semi-consolidated democracy is its media system.  

 

Serbia’s relations with Croatia are one aspect of its current malaise. Both countries are 

still dealing with the after-effects of their war in the early 1990s, particularly its 

legacy of deep polarisation and hate-mongering. This report highlights the danger that 

media coverage of their disputes and conflicts could revive and legitimise an 

adversary relationship between Serbia and Croatia in the public sphere. 

 

The research conducted for this study is based chiefly on a frame analysis of how five 

Serbian media outlets reported a particular incident in Serbia-Croatia relations in 

December 2016. 

 

 

1.1. The media in economic and political context 
 

Journalism in Serbia is in a state of crisis. Its condition is well-described by the 

president of the Independent Association of Journalists of Vojvodina, Nedim 

Sejdinović: “Everything bad that could happen to the journalism profession has 

happened in Serbia” (Unkić, 2017).  

 

Although the crisis of Serbian media reflects global trends, its structural roots are 

deeply embedded in the specific characteristics of the country’s media sector. The 

post-communist reconstruction of the media industry from 2000 onwards was chaotic, 

fragmented, non-transparent and instrumentalised for political goals. It did not 

provide a functional basis for business sustainability and media freedom.  

 

Today, the media function in a poor, unregulated and distorted market, with non-

transparent ownership structures, the state as a powerful and politically-motivated 

source of funding, and politically affiliated marketing agencies (Matić, Valić 

Nedeljković 2014). The media are economically dependent on the state, which is 

partocratic in nature.
1
 According to a 2015 survey of 1,100 journalists, 62 per cent 

believed there was no freedom of the media in Serbia, 77 per cent believed the state 

controlled the media, and 73 per cent said the media were blighted by self-censorship 

(Mihailović
 
2015).  

 

                                                           
1
  Partocracy is a “fusion of the party, state, and economic elites in political-economic networks 

characterised by patronage, clientelism and corruption” (Kitschelt 1995, 155), where the state 

administration, public companies, management boards, educational and cultural institutions, media, 

even the judiciary become subservient to the ruling party” (Stojiljković 2016, 21). 



3 

 

The general trends of news reporting in recent years include a reduction of volume 

and thematic diversity of content, decreasing reliance on staff reporters in favour of 

ready-made stories, less thorough reporting, less pluralism of opinion, the 

disappearance of investigative journalism, adjusting content to the interests of 

advertisers, avoidance of controversial topics, increased political partiality and 

frequent violations of ethical standards. According to Tamara Skrozza, a member of 

the Press Council,
 
eight daily newspapers violated the rules of the Serbian Journalists’ 

Code of Ethics 8,636 times in 5,477 articles in the period from March to December 

2016. On average, each of the monitored papers ran three or four articles that violated 

the code every day.
2
  

 

The economic environment for the media has been worsening since the 2008 

economic slump and the rise to power of the Serbian Progressive Party (SNS) in 2012. 

European Commission progress reports on Serbia’s EU integration process warn year 

after year that conditions for the full exercise of freedom of expression have yet to be 

fulfilled.  

 

 

1.2. The media’s role in maintaining political power 
 

Serbia’s current political system has been described variously as illiberal democracy, 

populist democracy, competitive authoritarianism and neo-liberal authoritarianism. 

All these terms designate a system where the rulers, chosen in free elections, do not 

respect legal limitations on their rule and violate guaranteed freedoms and rights in 

order to protect their particular interests. According to political scientist Zoran 

Lutovac, the government promotes Serbia as a consolidated democracy assailed by 

ignorant critics and the unjust conditionality policy of the EU.
3
 In reality, however, 

Serbia’s problems arise from such factors as the absence of a division of power, the 

privileged position of ruling parties in elections, ruling party pressure on other 

election participants and voters, widespread political corruption, and attacks on the 

opposition by the media, which behave as party bulletins of the most powerful person 

in the state, Aleksandar Vučić. (Vučić was prime minister during the period covered 

in this report. He was elected president of Serbia in April 2017.) Criticism is treated as 

a hostile activity fomented by enemies of the state. “The prime minister positions 

himself as the supreme social arbiter, a paterfamilias, who exercises patronage over 

other institutions and bases his policies on direct communication with citizens,” 

Lutovac said in early 2017. Slobodan Antonić, a professor at the Belgrade University 

Philosophy Faculty, holds that the SNS under Vučić “combines the personal authority 

of one leader and political marketing as the only true, party ideology” (Švarm 2015).  

 

The success of Vučić’s political marketing is enabled by the silent support it gets from 

the majority of news media, which restrain from covering critical views of 

government policies, and by the very loud support of several media outlets such as TV 

Pink, RTV Studio B and the tabloids Informer and Srpski Telegraf. The latter serve 

not only as Vučić’s mouthpieces but also as vehicles for attacks on the opposition or 

                                                           
2
  Interview with Tamara Skrozza, member of the Press Council, Belgrade, 27 January 2017 

 
3
  Interview with Zoran Lutovac, senior research fellow at the Institute of Social Sciences, 

Belgrade, 31 January 2017 



4 

 

potential competitors. An additional component is a large army of SNS party bots 

who post comments on news sites and social networks to give the appearance of 

genuine public debate. 

 

As an example of how successful this political marketing campaign has been, in 2016 

Vučić’s photograph appeared 696 times on 681 front pages of six daily papers (Jahić, 

2017). 

 

Rapid reaction to breaking news stories is a key part of the government’s media 

strategy, frequently by quickly calling official news conferences so as to impose the 

official interpretation. Two other contrasting strategies are also prominent: 

downplaying the possibility of crisis, and creating crisis, then following up with a 

quick “solution”.  

 

Highly-charged situations – whether true crises (disastrous floods or large numbers of 

refugees transiting the country), downplayed (arrests of businessmen and officials of 

the previous government that were never followed up by prosecutors, public protests 

over the demolition of buildings in Belgrade’s Savamala district) or created (alleged 

coup attempts, threats of war) – very often boil down to conflicts between “us” and 

“them”, i.e. the government and its enemies. The official versions of reality are later 

echoed in the media closest to the government and supplemented with harsh language, 

smear campaigns and speculation. A third of the breaches of professional ethics in the 

eight dailies monitored in 2016 were related to inaccurate and biased reporting, 

according to the Press Council’s Skrozza – ranging from presenting assumptions, 

speculation and comments as facts to massive reliance on unverified information from 

anonymous sources and openly advocating for a political party. Other serious 

violations the council found include disrespecting the presumption of innocence, the 

use of derogatory terms for specific groups, spreading ethnic stereotypes and 

disrespect for the ethics of public debate.  

 

 

1.3. The Serbian-Croatian knot   

 

This study analyses media coverage of the incident in Serbian-Croatian relations 

provoked by Croatia’s decision in December 2016 not to approve the opening of a 

new negotiating chapter in Serbia’s EU accession talks. The block affected talks on 

Chapter 26 of the body of EU legislation and principles, dealing with education and 

culture, which is considered a relatively easy chapter in the lengthy accession process. 

Serbian authorities expected that the European Commission would open this chapter 

together with Chapter 5 (on public procurement) and Chapter 25 (science and 

research) at the Serbia-EU intergovernmental conference held on 13 December 2016 

in Brussels. Serbia had begun negotiating four chapters since the beginning of its 

accession process in 2014.  

 

The conference ended up dealing only with chapters 5 and 25, because Croatia had 

earlier stalled Chapter 26 in a vote of the Working Party on Enlargement and 

Countries Negotiating Accession to the EU. In protest, Serbian Prime Minister Vučić 

left Brussels, where he had travelled to participate in the intergovernmental 

conference. Croatia’s rationale for blocking the education and culture chapter 



5 

 

concerned issues related to the education of the Croat minority in Serbia and return of 

cultural goods to Croatia. Specifically, its remarks mentioned a shortage of textbooks 

in the Croatian language for elementary school students and particularly for students 

in secondary schools. The other demand related to icons, books and other religious 

objects taken to Serbia from Serbian Orthodox churches in Croatia in the 1990s. 

Serbia argued that minority education was the subject of Chapter 23, related to 

fundamental rights, which had already been opened. Other EU countries in favour of 

opening Chapter 26 held that the dispute should be settled in direct Serbian-Croatian 

talks. 

 

The incident ended 10 days later. On 23 December, Serbia’s Ministry of Education 

signed agreements with representatives of seven national minorities on publishing 84 

textbooks in minority languages, including 18 in Croatian. The agreements in fact 

were annexes to the already signed memorandum of cooperation with these national 

minorities on providing a certain number of textbooks in their mother tongues. On the 

same day, Croatian Foreign Minister announced that Croatia had “withdrawn its 

reservations” regarding Chapter 26. At the next meeting of the Working Party on 

Enlargement on 17 January 2017, Croatia and Bulgaria officially approved the 

opening of the chapter.  

 

Croatia’s block on Serbia’s accession talks was one among many recent incidents 

which underlined the fragile and worsening relations between the two countries. 

Many experts assessed that their relations in 2016 were at the lowest point in the 20 

years since diplomatic relations were established after the 1990s war (Popov 2016).  

 

Some authors find the reason for renewed hostility in the clash between Serb and 

Croat nationalisms that has marked relations between the two ethnic groups for more 

than a century (Bakić 2016). Dejan Jović, a professor in Zagreb University’s Faculty 

of Political Sciences, sees the beginning of a downward trend in the election of two 

Tomislavs on the same day in 2012 – Tomislav Nikolić, leader of SNS, as president of 

Serbia and Tomislav Karamarko as president of the former and future ruling party in 

Croatia, the Croatian Democratic Union (HDZ).
4
 These politicians and their parties 

each embody the issues that sharply divide the two nations – very different 

interpretations of the Second World War, the role of the Yugoslav state established 

after the war and of the war of the 1990s. The new ruling elites in both countries put a 

halt to the process of what could be termed the de-ethnification of social 

consciousness that had started after the fall of the regimes that ruled Croatia and 

Serbia in the 1990s. The new elites revived the articulation of a collective ethnic 

identity and renewed the old habit of seeing social problems from an ethnic 

perspective.  

 

The years 2015 and 2016 in particular saw many incidents in bilateral relations, 

especially during election periods in both countries. Often these affairs escalated into 

diplomatic tugs-of-war and the spread of hate speech in the media. Populist views of 

Serb-Croat relations were legitimised first in official political discourse and then 

                                                           
4
  See for example https://radiogornjigrad.wordpress.com/2017/01/18/dejan-jovic-i-tomislav-

jakic-o-hrvatsko-srpskim-odnosima/ 

 

https://radiogornjigrad.wordpress.com/2017/01/18/dejan-jovic-i-tomislav-jakic-o-hrvatsko-srpskim-odnosima/
https://radiogornjigrad.wordpress.com/2017/01/18/dejan-jovic-i-tomislav-jakic-o-hrvatsko-srpskim-odnosima/


6 

 

amplified by the media. The Press Council found an extreme example of hate speech
5
 

in a column by the chief editor of the Informer daily, Dragan Vučićević, published on 

7 August 2016, after Croatian celebrations of “Operation Storm” – the campaign in 

1995 to retake Croatian territory from Serb forces –  headlined “Not all Croats are 

Ustashas
6
, but almost all Croats are Ustashas!” “Croats are taught from an early age to 

hate everything Serbian; a deeply seated thought in their collective mind is that to 

murder a Serb is something completely normal, even God-pleasing”, the column said. 

 

Croatia’s move to block the opening of Chapter 26 provoked more strain in 

diplomatic relations and provided fodder for ample media coverage.  

 

 

1.4. About this study 

 

This research attempts to assess the conduct of the Serbian media during a critical 

point in Serbian-Croatian relations. Specifically, the objective of the analysis is to 

identify patterns of media reporting and assess the journalistic practices during this 

particular situation, which can be termed a crisis. The analysis relies on the concept of 

media framing and its application to journalistic practice during a specific incident. 

 

The period of the Chapter 26 dispute was chosen for analysis because it is recent and 

offers a good opportunity to probe the role of the media in defining the social 

importance and meaning of events. The crisis did not affect the everyday life of 

people in Serbia. Its only actual result was to temporarily block the Serbian 

government from boosting its reputation on the international and domestic scene by 

taking another successful step (of a formal rather than substantial nature) in the 

accession process. The 10-day crisis had a clear beginning and end, concluding with a 

compromise solution. 

 

Five media were selected for the content analysis: the public service broadcaster RTS; 

a tabloid daily, Informer; the semi-tabloid dailies Blic and Večernje novosti; and a 

quality daily, Danas. These media outlets are representative of different parts of the 

Serbian media system. They address different audiences and differ in editorial 

policies. All have either high circulation/viewership or are otherwise influential in 

some parts of Serbian society.
7
 

                                                           
5
  Interview with Tamara Skrozza, Belgrade, 27 January 2017 

 
6
  The Ustasha was the governing political and armed force of the fascist Independent State of 

Croatia (NDH) in the period 1941–1945.  

 
7
  The public service broadcaster RTS is the most popular source of news in Serbia. Its main 

news bulletin and debate programs have the highest ratings among TV programmes. It does not fall 

into the group of media strongly supportive of the government, nor is it critical of the government, 

acting more like a state than public broadcaster (Matić 2016). It is distinguished from other TV 

channels by the highly professional skills of its journalists and language that rarely falls below 

acceptable standards. 

 Informer is a representative of the tabloid press, an important phenomenon on the Serbian 

media scene. It takes the lead on unethical journalism. It behaves as a propaganda tool of the ruling 

party and of Aleksandar Vučić in particular, and also has an open pro-Russian orientation. By its own 

account, its circulation is 100,000 copies a day and its website is very popular.  



7 

 

Interviews with five journalists and media experts were conducted to give additional 

insights into the role of the media during this particular incident. 

 

The analysis examined reports in the selected media from the beginning of the crisis 

(Croatia’s decision to block the opening of Chapter 26) to its end with the signing of 

the agreement with minority communities and Croatia’s decision to stop blocking the 

process. A total of 51 reports were considered: nine from the RTS prime-time news 

bulletin (13, 14, 23 December); nine from Informer (six online reports on 14 

December, two on 23 December and one printed article on 24 December); 13 items in 

Večernje novosti (12 from 14 December, one from 24 December), 10 texts from Blic 

(nine from 14 December, one from 24 December) and from Danas (nine from 14 

December, one from 24–25 December).  

 

 

2. Research results 

 

 

2.1. Framing the situation, its actors and potential solutions  
 

The frame analysis set out to identify how the media defined the problem underlying 

the crisis, which actors they identified as responsible for crisis or contributing to its 

resolution and how they interpreted the end of the incident.  

 

Reporting on the same event, the media in the sample produced different pictures of 

reality. The analysis identified several frames relating to the trigger for the incident, 

Croatia’s move to stall the opening of Chapter 26 (see Table 1). 

                                                                                                                                                                      

 The tabloid-like papers Blic and Večernje novosti are the most influential dailies. They have 

similar circulations, somewhat below 100,000 copies. Blic runs the most popular Serbian news website. 

It is owned by a foreign company, Ringier Axel Springer. It promotes a pro-European policy and its 

reporting on the government is mostly related to issues important for Serbia’s accession process; its 

criticism of government policies is rather mild. Blic often violates professional standards, mostly in its 

entertainment and crime sections. 

 Večernje novosti is partly state-owned, although this is against the law. It is very favourable to 

the government, which took part in appointing its director and editor-in-chief Ratko Dmitrović. He 

reported on the war in Croatia in the 1990s and is known for extremely negative attitudes towards 

Croatia, whose policies he sees as anti-Serbian oriented. Like Informer, the daily is openly pro-Russian 

and anti-West. 

 Danas is the rare media outlet oriented on the Serbian public. Its circulation is small, but it is 

influential in liberal circles and has managed to preserve its independence and critical attitude to all 

Serbian governments. In today’s media environment, Danas stands out for its coherent criticism of 

Vučić’s government.  



8 

 

 

Table 1. How media framed the issue  

Dominant frames Sub-frames 

Frame 1: Serbia on the EU road  a) Croatia is trying to slow Serbia’s EU 

integration process (Blic) 

b) Croatia’s behaviour is politically motivated 

under the cloak of concern for the rights of the 

Croat minority in Serbia (RTS) 

Frame 2: Croatian hostility 

towards Serbia 

a) Croatia continues its attempts to humiliate 

Serbia without reasonable arguments because its 

only policy is to be against Serbs and Serbia 

(Večernje novosti, Informer) 

Frame 3: Serbia between East and 

West 

a) Croatia stands against Serbia in the name of the 

West (Večernje novosti) 

b) Croatia’s stance against Serbia is retaliation for 

the arms Serbia receives from Russia (Informer) 

Frame 4: Role of state institutions 

in the accession process  

a) The Serbian government could have avoided 

the partially justified block of Chapter 26 if it 

listened to the opposition (Danas) 

 

 

Table 1 shows that dominant media narratives were supported by placing particular 

events in very different frameworks. Within these different interpretative contexts, the 

analysed media identified different actors as the most relevant, ascribed a variety of 

motivations to them and promoted different solutions to the problem, as they 

perceived it.   

 

2.1.1. Frame 1: Serbia’s progress towards accession   
 

In contrast to the dramatic rhetoric of the other media, Blic used a mild tone, seeing 

the events in Brussels as a normal and expected hardship, rather than a crisis, in the 

only social process that matters – Serbian membership of the EU. It called the 

accession episode “a petty diplomatic scandal” and blamed Croatian politicians for 

succumbing to nationalism. Nor did Blic show sympathy for what it called the Serbian 

public’s “verbal retaliation” against Croatia’s “diplomatic aggression”, instead 

arguing that the opening of chapters is less important than working to ensure public 

harmony in the task of “adjusting the society and laws to European standards”.
8
 In 

Blic’s interpretation, there were only two important actors in the crisis episode – the 

Croatian and Serbian leaderships. The former was portrayed negatively since its 

actions could have negative consequences for the “popularity of the European idea in 

                                                           
8
  Comment piece “Usputna osporavanja” (By-way slowdowns), Blic, 14 December 2016. p. 2  

 



9 

 

Serbia”.
9
 Serbian leader Vučić’s role was portrayed positively through selecting 

passages in his speech that accentuated his commitment to further pro-European 

reforms.  

 

RTS highlighted Serbia’s success in opening two more accession chapters. One report 

on Croatia’s actions was introduced with the question: Does this cast a shadow on 

Serbia’s progress on the EU road?
10

 Three groups of actors were indicated as relevant 

in the dispute: Serbia, Croatia and international actors. The ample two-day coverage 

included many positions from Serbia and Croatia
11

, centring the debate on the 

question of whether Croatia’s decision was motivated by political reasons or, as the 

Croatian officials quoted in the report insisted, solely by concern for its national 

minority. This was directly confronted by statements from Serbian officials that 

Serbia put a lot of effort into bettering the position of the Croat minority, and 

indirectly by minority representatives saying that producing textbooks is a five- to six-

year process, as well as by most of the political analysts interviewed, who described 

the conflict in political terms. Some on the Croatian side argued that it was not in its 

national interests to help Serbia enter the EU or that current Serbian leaders, who had 

supported Serbia’s aggression against Croatia in the 1990s, should not be the ones to 

take Serbia into the EU. Many Serbian views of Croatia’s actions were presented, 

typically relying on the claim that Croatia was bothered by various Serbian success 

stories (its economic achievements, acquiring new military aircraft to defend its 

people, etc.). All international actors quoted praised Serbia’s success in the EU 

integration process and suggested the problem would soon be resolved.  

 

2.1.2. Frame 2: Serbian progress and Croatian hostility   
 

Večernje novosti and Informer used a lot of exclamation marks in their headlines to 

dramatise an affair they pictured as having been provoked by Croatia as a way to 

“prevent even greater successes by Serbia” in its relations with the EU. The only 

culprit in the incident was Croatia. Its motivation was placed in the framework of a 

historically-rooted permanent Croat-Serb hostility. As Informer emphasised by its 

selection of quotations from Vučić’s speech, Croatia’s “only policy is to be against 

the Serbs and Serbia”.
12

 Večernje novosti stressed President Nikolić’s perspective that 

the problem originated with the “hatred” in Croatia, resulting in a contest over “who 

will do greater harm to Serbia or humiliate it”.
13

 Both dailies stressed those parts of 

                                                           
9
  “Hrvatska nas neće ponižavati” (Croatia shall not humiliate us). Blic, 14 December 2016, p. 4 

 
10

  Journalist’s introduction to a correspondent’s report from Brussels, RTS Dnevnik, 13 

December 2016 

 
11

  Two reports dealt with this question directly. The first was introduced as an analysis of the 

“real reasons” for Croatia’s block (RTS Dnevnik, 13 December 2016), and the second covered the 

continuing “sharp polemics between Zagreb and Belgrade” (RTS Dnevnik, 14 December 2016). 

  
12

  “Vučić: Neće nam držati lekcije oni koji stavljaju ‘Za dom spremni’ u Jasenovcu i kojima 

smetaju srpske čokoladice!”, Informer online, 13 December 2016. Available at 

http://informer.rs/vesti/politika/108024/VUCIC-Nece-nam-drzati-lekcije-oni-koji-stavljaju-dom-

spremni-Jasenovcu-kojima-smetaju-srpske-cokoladice 

 
13

  “Predsednik Tomislav Nikolić, za ‘Novosti’: Nećemo dozvoliti EU da nas nišani kroz 

puškarnicu”, Večernje novosti, 14 December 2016, p. 2 

http://informer.rs/vesti/politika/108024/VUCIC-Nece-nam-drzati-lekcije-oni-koji-stavljaju-dom-spremni-Jasenovcu-kojima-smetaju-srpske-cokoladice
http://informer.rs/vesti/politika/108024/VUCIC-Nece-nam-drzati-lekcije-oni-koji-stavljaju-dom-spremni-Jasenovcu-kojima-smetaju-srpske-cokoladice


10 

 

Vučić’s and Nikolić’s reactions which placed Croatia’s block on Chapter 26 as one 

among many incidents in the recent past, which all reflect the revival of Croatia’s 

fascist tradition.
14

 

 

2.1.3. Frame 3: Serbia between East and West 
 

Večernje novosti and Informer also offered their audiences another, broader 

interpretation of the crisis. In accord with their pronounced anti-Western and pro-

Russian editorial policies, they placed the crisis in the realm of East-West 

confrontation (a popular viewpoint among a large part of the Serbian public): 

Croatia’s action represented the West’s punishment for Serbia’s friendly relations 

with Russia. Večernje novosti warned that it was time to “take off the rose-coloured 

glasses of illusion” and recognise two truths: that the “most powerful forces of the 

West” stand behind this “strong slap” given Serbia by Croatia, a mere member of a 

“European bush league”, and that it is Russia which provides Serbia with 

“benefaction, friendly attention and gifts”.
15

 Informer went further by stating that 

Croatia was worried primarily because it feared Russia would send MiG fighters to 

Belgrade as a consequence of the dispute.
16

  

 

2.1.4. Frame 4: Serbia’s government could have avoided the crisis 
 

Danas was the only news source that assessed Croatia’s action as partially justified 

(although overblown)
17

 and raised the issue of the Serbian government’s 

responsibility and whether it made a mistake by ignoring the opposition parties’ 

proposal to include the action plan for Chapter 26 and specify the steps to be taken to 

grant national minorities more educational rights. The opposition expected 

neighbouring countries to keep an eye on the treatment of their minorities in Serbia. 

The paper’s coverage focused on the availability of textbooks in the Croatian 

language and the activities of state institutions in this regard. However, Danas did not 

go so far as to frame the crisis in terms of infringed rights of national minorities, 

choosing to stress the conflict between government and opposition in Parliament.  

 

 

                                                           
14

  Večernje novosti citied Vučić saying that reading out “a list of all incidents in Croatia in the 

last year whose targets were the Serbs would take an hour and 20 minutes” and quoted his descriptions 

of Croatian officials as “those who treat partisans as terrorists and Ustashas as the army, those who are 

afraid of Serbian chocolate bars, those who build monuments to terrorists ...” Nikolić’s quotes included 

a description of Croats as those who “break signs with Cyrillic letters, harass our citizens, put up 

(Ustasha) signs saying “Ready for the homeland” in Jasenovac” (the largest death camp for Serbs in the 

World War II state of Croatia). Informer emphasised Nikolić’s statement that Croatia glorifies 

“symbols under which Serbs, Roma and Jews were killed in Hitler’s creation, the NDH”.  
 
15

  Commentary “Iluzija” (Illusion), Večernje novosti, 14 December 2016, p. 2  

 
16

  “Evo šta Hrvate svrbi! index.hr: pretnja iz Srbije – Rusi šalju ‘migove’ u Beograd zbog 

Hrvatske!” Informer online, 13 December 2016.  

Available at http://informer.rs/vesti/politika/107985/EVO-STA-HRVATE-SVRBI-Index-PRETNJA-

SRBIJE-Rusi-salju-migove-Beograd-zbog-Hrvatske 

 
17

  The subheading of an article on the front page called Croatia’s actions “partially justified”, 

while the inside story reported on the assessment of “diplomatic sources” that Croatia’s stance was 

“justified, although exaggerated”.  

http://informer.rs/vesti/politika/107985/EVO-STA-HRVATE-SVRBI-Index-PRETNJA-SRBIJE-Rusi-salju-migove-Beograd-zbog-Hrvatske
http://informer.rs/vesti/politika/107985/EVO-STA-HRVATE-SVRBI-Index-PRETNJA-SRBIJE-Rusi-salju-migove-Beograd-zbog-Hrvatske


11 

 

2.2. Scenarios for a resolution  
 

Regardless of the different ways of framing the problem, the analysed media 

promoted or predicted similar short-term solutions to the crisis. None put the view 

that Serbia should strengthen the rights of the Croatian minority in order to end the 

dispute, while all, except Blic, in one way or another expressed the wish that the EU 

would pressure Croatia to change its decision.  

 

Within Frame 1, Blic classed the dispute over Chapter 26 as just a storm in a teacup. 

The formal resolution of the episode did not matter, as long as Serbia was ready to 

reform itself “from within” in order to “belong to the society of European civilised 

nations”, as Vučić had promised. Within the same frame, RTS suggested that the 

crisis would be solved by the intervention of powers greater than Croatia, strong 

supporters of Serbia’s EU aspirations. Claims by Serbian officials that the 

preparations to negotiate Chapter 26 were “flawless”
18

 were accompanied by a series 

of statements by international actors such as the American ambassador to Serbia and 

vice-president, Germany’s ambassador and foreign minister and EU officials, who all 

praised Serbia for its integration achievements and suggested that the crisis would be 

solved after additional reconsiderations in favour of Serbia.     

  

Večernje novosti and Informer presented an ambiguous solution within Frame 2. On 

one hand, both papers saw the answer in Serbian resistance to Croatia’s hostile act. 

They stressed the official message that Serbia would not permit itself to be degraded 

and walked on any longer
19

, although without indicating how this should be done. On 

the other hand, they promoted the message that Serbia did not want conflict and was 

in favour of talk and compromise. The silent expectation was that the EU should 

resolve the impasse by pressuring Croatia over its resistance to the will of the other 

member states.  

 

Under Frame 3, Večernje novosti depicted Russia as a saviour that would stop 

Serbia’s humiliation, the West’s constant blackmail attempts and interference by 

Western ambassadors into the composition of Serbian governments. Informer directly 

promoted a military solution. It praised the Serbian military, with Russian help, as a 

long-term solution to Croatian harassment. 

 

Finally, within Frame 4, Danas gathered a variety of perspectives on possible 

resolutions. Its interviewees concluded that the crisis would require Germany 

(specifically Chancellor Angela Merkel) to lean on Croatia to change its stance, as 

had already been the case when chapters 23 and 24 of the accession process were 

imminent. 

 

The actual end of the crisis situation on 23 December – marked by Croatia 

withdrawing its block and the signing of the agreement with representatives of 

national minorities in Serbia – was reported in several ways. Except for Danas, the 

                                                           
18

  As the minister of education told RTS. RTS Dnevnik, 14 December 2016  

 
19

  The headline of the Informer story read “Prime Minister Vučić has had enough: We are fed 

up with Croatian harassment, from now on we will talk in a different manner!”, while in Večernje 

novosti it was “We will not let them walk over us!”  



12 

 

coverage stuck with the initial framing and celebrated the event as a win for Serbia. 

Danas somewhat changed its outlook and emphasised the issue of national minority 

rights.  

  

Večernje novosti reported the collapse of the Croatian blockade while mentioning the 

signing of the agreement only by the way, by quoting the Croatian foreign minister’s 

statement welcoming the agreement.
20

 The concession made by the Serbian side was 

diminished in two ways. First, it used quotes by the prime minister and the foreign 

minister that they were unaware of the reason behind Croatia’s changed attitude. 

Second, the concession was ascribed to the Croatian side, as a result of pressure from 

Berlin and Washington, who needed the textbook agreement as “a necessary alibi to 

get out of a sticky position”.  

 

In its online edition, Informer reported the agreement in a short piece citing Croatia’s 

foreign minister (23 December) and by using a detailed Tanjug report on the content 

of the agreement (24 December). The headlines, however, were clearly biased with 

the intention of discrediting the actions of the Croatian government.
21

 Neither article 

appeared in the print edition. The 24–25 December print edition did not mention the 

agreement at all. It reported that “although not a thing had been changed in the 

meantime”, Croatia did change its decision, signifying a “new diplomatic victory for 

Serbia”.
22

  

 

Blic and Danas clearly noted that Croatia unblocked the negotiations after Serbian 

institutions had signed the agreement on textbooks, but framed the event differently. 

Blic put it in the context of EU integration, with the subheading “Part of the problem 

on the road to the EU resolved”,
23

 while Danas stressed the issue of minority rights 

(“Annex signed to memorandum on textbooks for pupils schooled in minority 

languages”).
24

 Blic reported Vučić’s ironic statement that he was grateful to Croatia 

for “stating our dramatic progress”, while wondering what he had done in the past 

seven days to stimulate the change. Danas put the emphasis on the content of the 

agreement, mentioning how it affected the Croat and other minorities.  

 

In one of its reports, RTS noted that Croatia had revised its decision even though the 

textbooks were not yet published and cultural goods (mentioned for the first time) not 

                                                           
20

  “Pala blokada iz Hrvatske!” (Croatian blockade collapses), Večernje novosti, 24 December 

2016, p. 2  

 
21

  The headline of the first item read “They returned to their senses” (“Dozvali se pameti”, 

available at http://informer.rs/vesti/politika/109728/DOZVALI-PAMETI-Hrvatska-odblokirala-

poglavlje-pregovorima-Srbije) and of the second “This is what is actually written in the document that 

lifted the Croatian barrier to Chapter 26”. Available at http://informer.rs/vesti/politika/109831/EVO-

STA-ZAISTA-PISE-dokumentu-koji-podigao-hrvatsku-rampu-poglavlje 

 
22

  “Hrvati podvili rep” (Croats with their tails between their legs), Informer, 24–25 December 

2016, p. 4 

 
23

  “Hrvati nam odblokirali poglavlje 26” (Croats unblocks Chapter 26 for us), Blic, 24 

December 2016, p. 5 

 
24

  “Hrvatska odblokirala poglavlje 26” (Croatia unblocks Chapter 26), Danas, 24–25 December 

2016, p. 6 

http://informer.rs/vesti/politika/109728/DOZVALI-PAMETI-Hrvatska-odblokirala-poglavlje-pregovorima-Srbije
http://informer.rs/vesti/politika/109728/DOZVALI-PAMETI-Hrvatska-odblokirala-poglavlje-pregovorima-Srbije
http://informer.rs/vesti/politika/109831/EVO-STA-ZAISTA-PISE-dokumentu-koji-podigao-hrvatsku-rampu-poglavlje
http://informer.rs/vesti/politika/109831/EVO-STA-ZAISTA-PISE-dokumentu-koji-podigao-hrvatsku-rampu-poglavlje


13 

 

returned. It quoted Croatian Foreign Minister praising the signing of the agreement as 

well as Vučić’s ironic remark. However, RTS was the only source which at least 

implied that concessions were made by both Serbia and Croatia. It quoted a political 

expert that the shift was a result of a “diplomatic offensive from Washington, Berlin 

and Brussels, which offered an exit for both sides”.
25

  

 

 

2.3. Problematic professional practices  
 

The wide range of frames the media applied to the crisis, its actors, their motivations 

and potential solutions was matched by widely varying degrees of respect for 

standards of professional and responsible reporting.  

 

Accuracy of reporting: The controversy over Chapter 26 formally ended on 17 

January 2017 at the meeting of the Working Party on Enlargement when, as all media 

reported, Croatia and Bulgaria agreed to the opening of negotiations on the chapter. 

This shows that Bulgaria had not agreed to this at the previous meeting of this EU 

body the month before. However, all the analysed media singled out Croatia as the 

only dissenting voice. The source of this information was the prime minister, who 

belaboured it at his news conference after returning from Brussels.
26

 Without 

consulting any other source, these media based much of their coverage of the crisis on 

a misrepresentation. None of them noted the previous inaccuracy in reports that month 

about Bulgaria giving its approval for the chapter opening.  

 

Comprehensiveness of reporting: None of the analysed media provided clear and 

comprehensive explanations of Croatia’s objections regarding the education and 

culture chapter. Vučić, the source of the most detailed comments on the topic, 

acknowledged Croatia’s objections in connection to the position of the Croat minority 

mostly by trying to refute these objections and emphasising how much money Serbia 

had invested in the improvement of the position of the minority, such as funding 

Croatian-language media and modernising roads. In regard to education, he noted that 

some textbooks had already been published and that a contract to publish more had 

been signed with the minority authorities.  

 

Večernje novosti and Informer foregrounded Vučić’s view that there was no 

“coherent, logical or justifiable reason” for Croatia to block the negotiations.
27

 The 

former only mentioned and the later merely indicated the objections about the rights 

of the Croat minority. Neither mentioned the issue of textbooks specifically. Blic did 

not elaborate the reasons for Croatia’s disagreement.  

 

In contrast, RTS and Danas suggested that the controversy over Chapter 26 was 

related to the issue of education for the Croat minority, and textbooks in particular, 

                                                           
25

  RTS Dnevnik, 24 December 2016  

 
26

  “Vučić specified that only one country had not consented to the opening of Chapter 26: It was 

the Republic of Croatia, he stressed categorically, rejecting some indications that other countries 

participated in stalling the chapter.” Informer, 14 December 2016 

 
27

  Informer cited Vučić saying “I really do not know what they want.” Informer, 14 December 

2016 



14 

 

and provided a number of details. However, no outlet mentioned that the debate over 

textbooks was at least 10 years old or that some progress had been made only in the 

last two years, nor that objections about the lack of textbooks in Croatian were 

expressed in the European Parliament in 2015, where the current Croatian Prime 

Minister once sat as a member.
28

 

 

Danas and Blic published short and highly selective reports on Vučić’s news 

conference. Blic omitted some of his remarks putting Croatia in a negative light and 

stressing the government’s measures to improve the position of the Croat minority. 

The report in Danas was even less comprehensive and less relevant; it omitted 

Vučić’s most important statements yet mentioned some bizarre details.
29

  

 

Additionally, none of the media outlets explained that a decision on the opening of 

negotiation chapters is a prerogative of each EU member country and that each has 

the full right to its exclusive opinion. They presented Croatia’s decision as a kind of a 

breach of European rules. 

 

Table 2. Perspectives on the crisis   

Media outlet Sources/perspectives reported 

RTS  

(8 items) 

- Government (prime minister, president, vice prime minister, 

three ministers, two government officials) 

- Political parties (three opposition leaders, two ruling party 

leaders) 

- Minority representatives (president of the Croat minority 

council) 

- Croatia (president, foreign minister, ruling party MP, media, 

two political experts, former president) 

- International actors (two EU officials, U.S. vice-president, 

U.S. ambassador, German foreign minister, German 

ambassador)  

Danas  

(9 articles) 

- Government (president, prime minister, two ministries, state 

textbook publisher)  

- Political parties (anonymous opposition MPs) 

- Minority representatives (president of Democratic Alliance of 

Croats of Vojvodina) 

- Experts (two NGO representatives, one international) 

- Croatia (president)  

- International actors (anonymous diplomatic sources) 

Večernje novosti  - Government (president, prime minister)  

                                                           
28

  These points were made in an investigative article by the Voice agency. “Voice: I Srbija i 

HNV snose veliki deo krivice zbog blokade poglavlja 26”,  

available at http://www.autonomija.info/voice-i-srbija-i-hnv-snose-veliki-deo-krivice-zbog-blokade-

poglavlja-26.html. 

 
29

  Vučić was quoted as saying that the Serbian table of values was compatible with the values 

“promoted by philosopher (Friedrich) Nietzsche in Zarathustra” (“Vučić: Nismo napustili prevogovore 

sa EU”, Danas, 14 December 2016, p. 3). 

http://www.autonomija.info/voice-i-srbija-i-hnv-snose-veliki-deo-krivice-zbog-blokade-poglavlja-26.html
http://www.autonomija.info/voice-i-srbija-i-hnv-snose-veliki-deo-krivice-zbog-blokade-poglavlja-26.html


15 

 

(12 articles) - Political parties (four opposition leaders, one ruling party 

leader) 

- Croatia (president, prime minister) 

- EU (Enlargement Commissioner Johannes Hahn and EU 

Council presidency)  

Blic 

(9 articles) 

- Government (president, prime minister, two ministers)  

- Political parties (one ruling party leader, one opposition 

leader) 

- Croatia (president, prime minister, president of the 

Parliament)  

Informer 

(6 articles) 

- Government (prime minister, president) 

- Minority representatives (the Croatian Democratic Forum 

NGO) 

- Croatia (news website index.hr) 

 

 

Diversity of reporting: The coverage in the semi-tabloid and tabloid press was 

characterised by a low diversity of views, while the reporting of Danas and RTS in 

particular was much more inclusive. The selection of voices implied a frame in which 

only Croatia was to be blamed for the crisis. In extreme cases, it was the European 

Union, hiding behind Croatia. Only Danas addressed the role of the Serbian 

government in the crisis.   

 

Blic, Večernje novosti and Informer put Vučić’s news conference centre-stage and ran 

commentaries as well as several short items on reactions to the crisis. Almost all these 

texts were produced according to a formula: one topic, one location, one actor/source, 

one opinion. Priority was given to the perspectives of the political elite. The coverage 

lacked expert views and relevant perspectives of the Croat minority, whose position 

and rights were at the core of the conflict.  

 

All three dailies leaned towards pro-government views. These were reported in detail 

and quoted in the main headlines. The official position of Croatia was neglected, 

presented only briefly and in part.  

 

Večernje novosti offered three different views of the problem – those of official 

Belgrade and Zagreb and of opponents to Serbia’s EU accession. The accounts of 

Serbian officials were given clear privileged treatment. Croatia’s stand was 

represented by its president, Kolinda Grabar-Kitarović, in three sentences. Serbia 

must fulfil the required criteria, she was quoted as saying, without specifying what 

these criteria were. Croatia’s position was supported by the report of the Presidency of 

the Council of the EU, which urged Serbia to devote more attention to non-

discriminatory treatment of national minorities. The third position was represented by 

a few sentences from three political party leaders who advocated putting a stop to the 

accession talks altogether. 

 

Blic focused on conflicting opinions of Serbian and Croatian officials. No voices from 

the EU were presented, or the voices of anti-EU opinion. Such diversity of opinion as 

there was consisted of a one-sentence statement by the leader of the ruling coalition 



16 

 

party, who claimed that Croatia was not acting alone, because no one asks for its 

opinion in the EU.  

 

Four out of the six Informer articles gave the most space to the government’s views. 

The only voice from Croatia was a Croatian news portal (index.hr), which warned 

about the danger to Croatia if Serbia obtained warplanes from Russia. Informer did 

allow the Croat national minority to be heard. However, instead of an official 

statement from the National Council of the Croat Minority, which is in charge of 

minority education, Informer chose to present the views of an NGO, the Croatian 

Democratic Forum, which is known for its critical stance towards the National 

Council. This organisation also criticised the Croatian government and supported the 

position of the Serbian government.
30

 

 

RTS presented visuals of 27 participants in the Chapter 26 affair. All sides with a 

stake in the debate were given a voice, from opposition leaders to experts and Croat 

minority representatives. However, while the views of Croatians interviewed differed 

(some supported Croatia’s stand, some did not, some considered it insignificant), the 

Serbian side was presented as uniform in criticising Croatia’s position. RTS was the 

only outlet to quote the Croatian president’s rejection of the “aggression rhetoric” 

coming from Serbia, insisting that there was no “Ustashaism” in Croatia and seeing 

the accusations from Serbia as a sign that it was not willing to meet the required EU 

criteria. 

 

Danas was the only outlet in the sample that did not put Prime Minister Vučić’s 

interpretation of the crisis situation in the centre. It gave prominence to the views of 

the parliamentary opposition, but presented the positions of government institutions as 

well. Croatian views were under-represented. However, the daily got exclusive 

statements from EU diplomatic sources, the president of the Croat political party in 

Serbia and three experts. Contrary to its usual practice, it relied on anonymous sources 

from the opposition and EU diplomats in Brussels.  

 

Impartiality and balance: None of the analysed media offered balanced reporting of 

the controversy. They all sided with one or another overall interpretation. The semi-

tabloid and tabloid papers accepted and supported the official perspective. Informer 

reported only the views of Vučić, while Večernje novosti favoured the accounts of the 

crisis promoted by Vučić and Nikolić. Blic supported Vučić’s pro-European agenda. 

The public broadcaster RTS skilfully supported the official point of view, among 

many opinions presented. None of these media put any part of the official stance into 

context. In contrast, Danas sided with critics of the government.  

 

Differences in framing the problem can be attributed in part to the mixture of 

messages delivered by the primary news source, Vučić. Blic gave prominence to his 

statements that reaffirmed the continuation of the policy of EU integration and 

                                                           
30

  The Croatian Democratic Forum said the Croatian government used the “mantra about the 

problem of textbooks in the Croatian language” which was invented by the “self-elected leaders of the 

Croat community in Serbia ”, whose main interest is in lining their pockets. “Hrvati iz Subotice 

razočarani: Blokada Srbije nam nanosi ogromnu štetu!” (Croats from Subotica are disappointed: The 

blockade is causing us enormous damage), Informer, 13 December 2016. Available at 

http://informer.rs/vesti/politika/108021/HRVATI-SUBOTICE-RAZOCARANI-Blokada-Srbije-nam-

nanosi-ogromnu-stetu. 

http://informer.rs/vesti/politika/108021/HRVATI-SUBOTICE-RAZOCARANI-Blokada-Srbije-nam-nanosi-ogromnu-stetu
http://informer.rs/vesti/politika/108021/HRVATI-SUBOTICE-RAZOCARANI-Blokada-Srbije-nam-nanosi-ogromnu-stetu


17 

 

omitted those that emphasised the conflict with EU member Croatia. Večernje novosti 

and Informer stressed parts of Vučić’s speech that alleged Croatian hostility towards 

Serbia. In conjunction with their commentaries, these papers’ news reports implied 

additional framing strategies closer to their pro-Russian and anti-Western editorial 

policies.   

 

RTS mentioned many already available views from various sides, while on its own 

initiative presented only those perspectives which were in accord with the prime 

minister’s position. These included special statements by the deputy prime minister, 

the ministers of education and of culture and information, the head of the Office for 

Human and Minority Rights and the president of the National Council of the Croat 

Minority.  

 

Danas took an anti-government stance. Almost all of its texts were critical of the 

government and its actions. It confronted the government with a one-sided description 

of events taken from the parliamentary opposition and spoke of Vučić’s sudden 

departure from Brussels as a “gesture directed at the Serbian public”. It also discussed 

the consequences of the rising hostility between Croatia and Serbia and pointed out 

ambiguities in Serbian policy towards the EU and Russia.  

 

Enterprise journalism: Except for RTS and Danas, the other media provided rather 

superficial coverage of the crisis situation. They did not undertake analytical, much 

less investigative reporting. The information they published was in most cases already 

available either in pre-organised events, in press releases or in other media.  

 

Journalists for both RTS and Danas typically did original reporting and interviewed 

several sources. However, the initiative of RTS reporters mostly consisted in gluing a 

series of statements together, with little effort put into analytical insights. Danas was 

more analytical, although its decision not to name its sources from the parliamentary 

opposition and diplomatic circles was concerning. 

 

Sensationalism: The reporting of Informer and Večernje novosti included elements of 

sensationalism. Several articles were written in highly emotional style. Headlines 

were provocative, with colloquial expressions and the use of exclamation marks, and 

carried messages which accentuated conflict and violence. Two prominent stories in 

Večernje novosti ran under the headlines “We will not let them walk over us!” and 

“We will not let the EU aim at us through a loophole”.
31

 Informer used such headlines 

as “Prime Minister Vučić has had enough: We are fed up with Croatian harassment, 

from now on we will talk in a different manner!”
32

 and “This is what makes Croats 

                                                           
31

  “Ne damo da nas gaze”, “Nećemo dozvoliti EU da nas nišani kroz puškarnicu V. novosti”, 

Večernje novosti,  14. December 2016. p. 2-3.  

 
32

  “Premijeru Vučiću prekipelo: Dosta nam je hvatskog iživljavnja, od sada ćemo drugačije 

razgovoarati!”, Informer, 13. December 2016. 

http://informer.rs/print/107831/vesti/politika/107831/PREMIJERU-VUCICU-PREKIPELO-Dosta-

nam-Hrvatskog-izivljavanja-sada-cemo-drugacije-razgovarati. 

 

http://informer.rs/print/107831/vesti/politika/107831/PREMIJERU-VUCICU-PREKIPELO-Dosta-nam-Hrvatskog-izivljavanja-sada-cemo-drugacije-razgovarati
http://informer.rs/print/107831/vesti/politika/107831/PREMIJERU-VUCICU-PREKIPELO-Dosta-nam-Hrvatskog-izivljavanja-sada-cemo-drugacije-razgovarati


18 

 

itch! Index.hr: A threat from Serbia – Russians sending MiGs to Belgrade on account 

of Croatia!”
33

  

 

The reporting could also be considered sensationalist in its one-sidedness and failure 

to provide key information necessary to an understanding of the crisis. Both dailies 

accentuated the antagonism between Croatia and Serbia, without explaining what the 

dispute was really about.  

 

Discriminatory speech: Discriminatory speech was present in Večernje novosti and 

Informer. The main axis of the conflict was a distinction between “us” and “our 

country” and “them”. “They” were sometimes presented as Croatia, but many times as 

Croats, who were treated as a homogeneous group of people. The reporting 

strengthened negative stereotypes of Croatia’s government as a hostile, fascist-prone 

anti-Serb regime and of Croats (their only policy is “to be against Serbs and Serbia”, 

they are engaged in a contest to see “who will do greater harm to Serbia”, they are 

motivated by fear and cowardice) in opposition to “us”, who “do not hate anyone, do 

not want conflict, want to work and find compromise” but will stand up to those who 

take the contrary position. 

 

 

2.4. Underlying causes of poor reporting practices 
 

The mentioned failings of inaccurate and incomplete reporting, absence of diversity, 

partiality, superficial coverage, sensationalism and discriminatory language are 

indicators of the low quality of professional journalism in the analysed media. 

Standards have been declining in the profession for years (Matić, Valić Nedeljković 

2014). According to Ljubica Marković, an experienced journalist and former editor-

in-chief and director of the Beta news agency, the main causes of this trend are the 

highly unfavourable financial state of the media, abuse of public funds earmarked for 

the media and favouring of obedient media.
34

 

 

All of the analysed media suffer from financial hardship. RTS and Večernje novosti 

have huge debts. Blic, the product of the most successful company in the Serbian 

newspaper industry, fired 15 journalists in December 2016. Danas barely keeps its 

head out of the financial red. All their newsrooms are under-resourced. They lack 

funds to invest in human resources and allow journalists enough time and technical 

means to do high-quality stories – accurate, comprehensive, diverse, analytical and 

investigative. Journalists have heavy workloads. 

 

Economic reasons, however, can only partly explain the specific editorial policies of 

the analysed media and the breaches of professional rules and ethics. RTS, for 

example, could use its status as a public service broadcaster and make itself a genuine 

voice of the public which finances it, if it had management dedicated to this goal and 

journalists who perceived themselves as serving the public rather than the 

                                                           
33

  “Evo šta Hrvate svrbi! Index.hr: Pretnja iz Srbije - Rusi šalju "migove" u Beograd zbog 

Hrvatske!”, Informer, 13.December 2016, http://informer.rs/vesti/politika/107985/EVO-STA-

HRVATE-SVRBI-Index-PRETNJA-SRBIJE-Rusi-salju-migove-Beograd-zbog-Hrvatske. 

 
34

  Interview with Ljubica Marković, Belgrade, 22 January 2017  

http://informer.rs/vesti/politika/107985/EVO-STA-HRVATE-SVRBI-Index-PRETNJA-SRBIJE-Rusi-salju-migove-Beograd-zbog-Hrvatske
http://informer.rs/vesti/politika/107985/EVO-STA-HRVATE-SVRBI-Index-PRETNJA-SRBIJE-Rusi-salju-migove-Beograd-zbog-Hrvatske


19 

 

government. Managers and journalists with these values were working at RTV, the 

public service broadcaster in the autonomous Vojvodina province, until a new SNS-

led government took office in May 2016 and the management and several editors 

were replaced. According to Dubravka Valić Nedeljković, a professor in the media 

department of Novi Sad University, despite limited resources, in recent years the 

quality of journalism at RTV rose noticeably because journalists were allowed to 

work without pressure either from within or outside.
35

 The new staff hired in 2016 had 

a clear political agenda, Valić says. The personnel reshuffle was the decision of the 

RTV governing board, whose members were appointed by the Regulatory Authority 

for Electronic Media, which has a track record of favouring the government. Political 

appointments of management and the chief editor of Večernje novosti, which is still 

partly state-owned, also help to explain its pro-government editorial policy.  

 

Informer’s background is particularly murky. It presents itself as a newspaper owned 

by journalists. However, its finances are completely non-transparent. There is a 

widespread belief in the journalism community that Informer was established in 2012 

as a vehicle to promote the policies of the SNS, then fighting for victory in national 

elections. The daily has retained the same editorial policy ever since, now being 

financed from non-transparent government sources.  

 

These observations strengthen the argument that editorial policies are partly a product 

of the dominant political culture, which understands the media as a political tool, and 

of a journalistic culture which equates the public interest with the government’s 

interest.  

 

Weak response to media failings by regulators and the public is another factor in the 

inadequate coverage of critical situations. Confronted by the enormous disrespect for 

ethical standards on a daily basis, the public has become desensitised to the pollution 

in the media sphere. The regulatory bodies are ineffective. The Regulatory Authority 

for Electronic Media has never even tried to impose its authority over broadcasters or 

protect the public from unethical practices, or try to stimulate more diverse content. 

The only organisation that regularly monitors violations of professional ethics is a 

self-regulatory body, the Press Council. It oversees the content of the print media, and 

since 2016 of online media as well. It examines about 100 complaints annually from 

persons who believe they were damaged by a particular media report. Starting from 

2016, council members have been able to submit complaints as well. Media outlets 

found to have broken an ethical rule are obliged to publish the decision of the Press 

Council. It began publishing its decisions on the council website in 2016.  

 

During the past two years, the Press Council has monitored eight newspapers on a 

daily basis. While this has produced large amounts of material on the most common 

breaches of professional norms, this consuming activity prevents the council from 

paying attention to patterns of media behaviour in special situations that could have 

detrimental consequences for society, such as ethnic conflicts.  

 

 

 

 

                                                           
35

  Interview with Dubravka Valić Nedeljković, Belgrade, 20 January 2017  



20 

 

3. Conclusions  
 

The media coverage of the controversy over Chapter 26 resembled a political 

campaign, journalist Ljubica Marković observed. The frames within which the 

sampled media outlets operated often turned their reports into accounts of a severe 

crisis, in most cases predominantly in favour of government interests, or, in the case 

of Danas, against them. In Marković’s opinion, the media helped create an artificial 

crisis in relations with a neighbouring country and injected more heat into the 

situation according to the government’s needs. The media failed to publish important 

information, such as the procedures for the opening of negotiation chapters and the 

experiences of other countries in the accession process, although this was probably 

relevant for understanding the position of Serbia.   

 

This analysis demonstrates that the omission of significant facts, incomplete 

reporting, unbalanced presentation of opinions of opposing sides and failure to 

include other relevant actors in the story or dig beneath the surface all worked in 

favour of interpretations of the dispute in which only one set of views and arguments 

was given coherent meaning.  

 

Except for Danas, a dominant pattern in the media treatment of the Serbia-Croatia 

tangle emerged from an ethnic perspective rather than a democratic one. News stories 

relied on confrontation with the ethnic enemy on the other side. In the narrative 

presented by the semi-tabloid and tabloid press, the crisis was about relations between 

“us” – always unnamed – and the adversary “other”, a term which lumped the nation 

of Croatia and its officials under the label of “Croats”. Večernje novosti and Informer 

led the way in reinforcing ethnic stereotypes. A similar pattern of mobilising national 

feelings by presenting Serbs as threatened by an ethnically homogenised enemy was 

widespread in the 1990s and served as the main mechanism for consolidating mass 

support for the policies of the state leadership. Hewing stubbornly to this ethnic 

perspective on the situation made the media unable to cover the dispute over Chapter 

26 as a democratic issue, a story about the rights of a group of people, citizens of 

Serbia.  

 

The semi-tabloid and tabloid dailies in no sense tried to act as a public forum both for 

constructive social dialogue on important questions and as a check on the government. 

The broadcaster RTS failed to pursue its public service remit, whether as a promoter 

of human rights and tolerance or facilitator in a process of seeking a resolution, 

achieved through democratic institutions on the basis of tolerance, that would satisfy 

all parties involved. Danas only partially fulfilled its role as facilitator of debate based 

on democratic principles. It did scrutinize the government, refrained from ethnic 

stereotyping and interviewed multiple sources. Initially, however, it focused on the 

internal political conflict instead of human rights, and it failed to produce authoritative 

reports or cite verifiable rather than anonymous sources.  

 

Serbia is not alone in these practices. The official discourse in both countries serves to 

strengthen ethnic identity through confrontation and demarcation, portraying one’s 

own ethnic group as the exclusive victim of the other. Former Croatian President Ivo 

Josipović has warned of the danger of a vicious circle arising in both countries, a 

culture of hatred where political elites stimulate ethnic strife for their own purposes, 



21 

 

aided by the media’s ability to spread ideas among the public, while the people by 

their relation towards “the other” influence a further radicalisation of the political 

scene.
36

 

 

 

4. Recommendations  
 

Serbia has a history of abuse of the media to incite ethnic hatred and help translate it 

into violent conflict. The main task for those who make decisions on media policies, 

media regulators and self-regulatory bodies, as well as media managers and editors 

who care about the integrity of the media, should be to prevent that history repeating 

itself. They should strive to ensure very high ethical standards in reporting on crisis 

situations, in particular those pertaining to ethnic relations, primarily by combating 

discriminatory reporting and the reinforcement of negative ethnic stereotypes.   

 

Two kinds of action are needed: one to introduce more severe sanctions for breaches 

of professional ethics, and another to promote the benefits of ethical journalism.  

 

 The institutions that are currently charged with regulating the media or 

specifically engaged in punishing breaches of ethical norms are not efficient in 

their work. Most of them work by reacting to complaints submitted by 

interested parties, which is a slow and inefficient process. These bodies should 

be given sufficient resources and authorised to undertake rigorous monitoring 

of media content and promotion of media integrity. 

 

 The Regulatory Authority for Electronic Media, as the main oversight body 

for broadcasters, should first achieve independence from the government and 

the interests of big media owners. It should be allowed to use financial 

sanctions against violators of the law governing electronic media, which is in 

accord with journalism ethics in many regards.   

 

 Journalism associations should revive the work of their “court of honour” and 

sanction their members who violate professional norms by depriving them of 

membership privileges or expelling them. These mechanisms stopped working 

long ago.  

 

 The Commissioner for the Protection of Equality should disclose the full 

names of journalists and media that violate the anti-discrimination law. 

Currently, while reviewing complaints of discriminatory reporting and issuing 

decisions in the form of warnings, this body reveals only the first letter of the 

name of the media or journalist concerned.   

 

 The Ministry of Culture and Information should adopt new guidelines for the 

work of committees that make decisions on co-financing grants, 

                                                           
36

  “Ivo Josipović: Region ponovo kao bure baruta”, video interview, Danas online, 6 December 

2016. Available at 

http://52.169.190.13/politika.56.html?news_id=333611&title=Ivo+Josipovi%C4%87%3A+Region+po

novo+kao+bure+baruta+(VIDEO)#sthash.b1RVwm8Q.dpuf  

http://52.169.190.13/politika.56.html?news_id=333611&title=Ivo+Josipović%3A+Region+ponovo+kao+bure+baruta+(VIDEO)#sthash.b1RVwm8Q.dpuf
http://52.169.190.13/politika.56.html?news_id=333611&title=Ivo+Josipović%3A+Region+ponovo+kao+bure+baruta+(VIDEO)#sthash.b1RVwm8Q.dpuf


22 

 

and ensure that decisions take into account applicants’ past record of  respecting the 

Journalists’ Code of Ethics. 

 

Journalism education needs to reflect on important lessons from recent history. For 

instance, the shameful history of war-mongering Balkan journalism in the 1990s is not 

taught in any Serbian journalism program. This topic should be introduced into 

courses on journalistic ethics and the history of journalism.   

 

 Journalism students and young journalists should be taught to understand the 

consequences of unethical journalism.
37

  

 

 Appointment procedures and criteria for editors should be changed so that 

priority is given to applicants with a high professional reputation.  

 

 Media workers should be more ethnically diverse. National media, the public 

service broadcaster RTS in particular, should hire professionals of different 

ethnic origin and promote them to positions as newscasters and reporters.  

 

 Journalists should be offered training and courses about crisis reporting. More 

important, as pointed out by Milica Pešić, the executive director of the 

London-based Media Diversity Institute
38

, such training should be given first 

of all to editors and managers.  

 

 Training sessions and courses should use manuals published by the Media 

Diversity Institute on reporting diversity and reporting on particular issues 

such as ethnicity, religion and conflict, which are designed for specific 

geographical areas including south-eastern Europe.  

 

 Journalism associations, the Press Council and other organisations with 

expertise in journalism training should offer training on these subjects and 

promote media ethics and integrity. Courses should include practical advice 

and the fruit of real-life experiences to aid reporters and editors understand 

why it is important to include a range of positions and avoid such practices as 

repeating insulting terms and expressions even when used by high officials.  

 

Journalism educators and trainers should help journalists realise that, without 

abandoning professional standards of accuracy, impartiality and balance, they can 

play a part in fostering reconciliation and respect for ethnic differences, and promote 

intercultural dialogue rather than defending national interests as defined by the 

political establishment. Crises and conflicts are situations that bring up many 

challenges to carrying out this role, but they must not be allowed to disable it. 

 

 

                                                           
37

  Media editors surveyed by the Institute of Social Sciences about unethical practices singled 

out journalists’ lack of understanding of the consequences of unethical journalism as the most 

important cause of the problem (Ignjatović 2006, p. 122). They next cited pressure from politicians and 

from media owners and management, along with the absence of meaningful sanctions, and finally 

ignorance of ethical rules. 

 
38

 Interview with Milica Pešić, Belgrade, 28 January 2017  



23 

 

 

Bibliography  
 

Bakić, Jovo, “Srbija i Hrvatska – mogućnost dobrosusedskih odnosa”. Demokratski 

Politički Forum, 2016. Available at 

http://politickiforum.org/tribina_stampa.php?naredba=stampa_teksta&id=343. 

  

Dimitrijević, Nenad, “Srbija kao nedovršena država”. Reč 69/15, 2003, pp. 5–20. 

 

Ignjatović, Suzana, “Etika i obrazovanje novinara”. In Grupa autora, Obrazovanje za 

medije: iskustva, iskušenja, perspektive, pp. 119–130 (Belgrade: Institut društvenih 

nauka and Centar za profesionalizaciju medija, 2006). 

 

Jahić, Dino, “Naslovnice dnevnih novina u Srbiji: Horor, strah, užas, kraj ... ”. 

MediaCentar Online, 2017. Available at 

http://www.media.ba/bs/mediametar/naslovnice-dnevnih-novina-u-srbiji-horor-strah-

uzas-kraj.  

 

Matić, Jovanka, “News and Current Affairs Programming of the National and 

Regional Public Service Broadcasters (RTS and RTV)”. In Ostvarivanje javnog 

interesa u javnim medijskim servisima u Srbiji, pp. 51–75 (Novi Sad: Novosadska 

novinarska škola, 2016). Available at http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/wp-

content/uploads/2016/12/NNS_publikacija_final.pdf. 

 

Matić, Jovanka and Dubravka Valić Nedeljković, “Serbia”. In Brankica Petković, ed., 

Media Integrity Matters: Reclaiming Public Service Values in Media and Journalism, 

pp. 327–390 (Ljubljana: Peace Institute and Institute for Contemporary Social and 

Political Studies, 2014). 

  

Mihailović, Srećko, ed., Od novinara do nadničara. Prekarni rad i život (Belgrade: 

Centar za razvoj sindikalizma and Dan Graf, 2015). 

 

Popov, Aleksandar, ed., “Dve decenije diplomatskih odnosa Srbije i Hrvatske: stanje 

odnosa i otvorena pitanja”. Centar za regionalizam (Novi Sad), 2016. Available at 

http://www.centarzaregionalizam.org.rs/prilozi/Dvadeset_godina_diplomatskih_odnos

a_Srbije_i_Hrvatske.pdf. 

 

Stojiljković, Zoran, Dušan Spasojević, and Jelena Lončar, “Da li je populizam 

neizbežan sastojak politike u Srbiji?” In Politički identitet Srbije u globalnom i 

regionalnom kontekstu, ed. Vesna Knežević-Predić, pp. 37–50 (Belgrade: Fakultet 

političkih nauka, 2015). 

 

Švarm, Filip, “Posle Vučića Srbija će biti olupina”. Vreme, 14 May 2015. Available at 

http://www.vreme.com/cms/view.php?id=1297223&. 

 

Unkić, Hilma, “Sejdinović: Sve što se loše moglo desiti novinarstvu, desilo se u 

Srbiji”. NUNS, 27 January 2017. Available at 

http://www.nuns.rs/info/news/30005/sejdinovic-sve-sto-se-lose-moglo-desiti-

novinarstvu-desilo-se-u-srbiji.html. 

http://politickiforum.org/tribina_stampa.php?naredba=stampa_teksta&id=343
http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/wp-content/uploads/2016/12/NNS_publikacija_final.pdf
http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/wp-content/uploads/2016/12/NNS_publikacija_final.pdf
http://www.centarzaregionalizam.org.rs/prilozi/Dvadeset_godina_diplomatskih_odnosa_Srbije_i_Hrvatske.pdf
http://www.centarzaregionalizam.org.rs/prilozi/Dvadeset_godina_diplomatskih_odnosa_Srbije_i_Hrvatske.pdf
http://www.vreme.com/cms/view.php?id=1297223&
http://www.nuns.rs/info/news/30005/sejdinovic-sve-sto-se-lose-moglo-desiti-novinarstvu-desilo-se-u-srbiji.html
http://www.nuns.rs/info/news/30005/sejdinovic-sve-sto-se-lose-moglo-desiti-novinarstvu-desilo-se-u-srbiji.html


24 

 

List of interviewees 
 

Zoran Lutovac, senior research fellow at the Institute of Social Sciences, Belgrade, 31 

January 2017 

 

Ljubica Marković, former editor and director of Beta news agency, Belgrade, 22 

January 2017 

 

Dubravka Valić Nedeljković, professor at Novi Sad University, Belgrade, 20 January 

2017 

 

Milica Pešić, executive director, Media Diversity Institute, Belgrade, 28 January 2017 

 

Tamara Skrozza, member of the Press Council, Belgrade, 27 January 2017 

 

 

Analysed articles and broadcast reports 
 

Blic: 

 

Mihailo Jovićević, “Usputna usporvanja”, 14 December 2016 

“Vučić potvrdio da je Srbija otvorila dva nova pregovaračka poglavlja, Hrvatska nas 

neće ponižavati”, 14 December 2016 

“Mihajlović: Blokada veći problem za EU”, 14 December 2016  

“Nikolić: Mogli smo da sprečimo”, 14 December 2016 

“Kitarović: Ista pravila za sve”, 14 December 2016 

“Plenković: Nastavak pregovora”, 14 December 2016 

“Petrov: Reeakcija Srbije neprimerena”, 14 December 2016 

“Marković: Hrvati se ništa ne pitaju”, 14 December 2016 

“Jovanović: Evropska orijentacija”, 14 December 2016 

“Rešen deo problema na putu ka EU: Hrvati nam odblokirali poglavlje 26”, 24 

December 2016 

 

 

Večernje novosti: 

 

Predrag Vasiljević, “Iluzija”, 14 December 2016 

“Predsednik Tomislav Nikolić, za ‘Novosti’: Nećemo dozvoliti EU da nas nišani kroz 

puškarnicu”, 14 December 2016 

G.Č., “Zaključci Predsedništva EU o učinku naše zemlje: Zamerke oko manjina, 

pohvale za reforme”, 14 December 2016 

P. Vasiljević, “Premijer Vučić o hrvaskoj blokadi poglavlja 26 i izazovima koji 

predstoje na putu ka EU: Ne damo da nas gaze”, 14 December 2016 



25 

 

“Grabar Kitarović: Znaju se kriterijumi”, 14 December 2016 

G.Č., “Han: Srbije je na dobrom putu, žalim što Vučić nije ostao”, 14 December 2016 

“Šta Hrvatska traži”, 14 December 2016 

“Durenje nije strategija”, 14 December 2016 

“Dokle će nas blokirati”, 14 December 2016 

“Predstava za građane”, 14 December 2016 

“Odmah menajti državni kurs”, 14 December 2016 

“Neprijateljska politika EU”, 14 December 2016 

E.V.N., “Pala blokada iz Hrvatske”, 24 December 2016 

 

 

Informer: 

 

“Premijeru Vučiću prekipelo: Dosta nam je hrvatskog iživljavanja, od sada ćemo 

drugačije razgovarati!”, 12 December 2016 

“Međuvladina konferencija u Briselu: Srbija otvorila poglavlja 5 i 25!”, 12 December 

2016 

“Vučić: Neće nam držati lekcije oni koji stavljaju ‘Za dom spremni’ u Jasenovcu i 

kojima smetaju srpske čokoladice!”, 13 December 2016 

“Hrvati iz Subotice razočarani: Blokada Srbije nam nanosi ogromnu štetu!”, 13 

December 2016 

“Nikolić: Zar je moguće da je Hrvatska ‘jača’ od svih zemalja EU zajedno?”, 13 

December 2016 

“Evo šta Hrvate svrbi! Index.hr: Pretnja iz Srbije – Rusi šalju ‘migove’ u Beograd 

zbog Hrvatske!”, 13 December 2016 

“Dozvali se pameti! Hrvatska odblokirala poglavlje 26 u pregovorima Srbije sa EU!”, 

23 December 2016. Available at http://informer.rs/vesti/politika/109728/DOZVALI-

PAMETI-Hrvatska-odblokirala-poglavlje-pregovorima-Srbije 

“Evo šta zaista piše u dokumentu koji je ‘podigao’ hrvatsku rampu za poglavlje 26!”, 

24 December 2016. Available at http://informer.rs/vesti/politika/109831/EVO-STA-

ZAISTA-PISE-dokumentu-koji-podigao-hrvatsku-rampu-poglavlje  

M.J., “Nova diplomatska pobeda Srbije: Hrvati podvili rep, Srbiji poglavlje 26”, 24–

25 December 2016 

 

 

Danas: 

 

L. Valtner, “Rumunija i Bugarska tek pre koji dan digle rampu, tvrde izbori Danasa: 

Opet će Nemačka morati da interveniše”, 14 December 2016 

V. Andrić, “U Ministarstvu prosvete kažu za Danas da su uradili sve što je trebalo za 

otvaranje poglavlja 26: Nedostajući udžbenici spremni”, 14 December 2016 

http://informer.rs/vesti/politika/109728/DOZVALI-PAMETI-Hrvatska-odblokirala-poglavlje-pregovorima-Srbije
http://informer.rs/vesti/politika/109728/DOZVALI-PAMETI-Hrvatska-odblokirala-poglavlje-pregovorima-Srbije


26 

 

P. D., “Premijer prvi objavio vest o novim poglavljima, Vučić: Nismo napustili 

pregovore sa EU”, 14 December 2016 

M. S., “Diplomatski izvori Danasa o Vučićevoj odluci da ne prisustvuje međuvladinoj 

konferenciji Srbije i EU: Gest namenjen srpskoj javnosti”, 14 December 2016 

M. Stojanović, “Sagovornici Danasa o mogućem jačem zaokretu Beograda ka Rusiji: 

Većina građana je već okrenuta ka Moskvi”, 14 December 2016 

“Tomislav Nikolić i Kolinda Grabar Kitarović oprečno o uslovima”, 14 December 

2016 

A.Ć., “Bez komentara”, 14 December 2016 

S.Č., “Žigmanov: Propušteno vreme”, 14 December 2016 

“Magerini se raduje nastavku saradnje”, 14 December 2016 

V. Andrić, “Potpisan aneks Memoranduma o obezbeđivanju udžbenika za đake koji se 

školuju na manjinskim jezicima: Hrvatska odblokirala poglavlje 26”, 24–25 

December 2016 

 

 

RTS: 

 

“Izveštaj iz Brisela o otvaranju pogalvlja 5 i 25”, RTS Dnevnik, 13 December 2016 

“Izveštaj o konverenciji za novinare premijere Vučića”, RTS Dnevnik, 13 December 

2016 

“Analitički prilog – Šta su stvarni razlozi hrvatske blokade poglavlja 26”, RTS 

Dnevnik, 13 December 2016 

“Izveštaj iz Skupštine Srbije – poslanici o blokadi”, RTS Dnevnik, 13 December 2016 

“Vest – susret premijera Vučića sa američkim ambasadorom”, RTS Dnevnik, 14 

December 2016 

“Analitički prilog – Nastavlja se polemika Između Zagreba i Beograda”, RTS 

Dnevnik, 14 December 2016 

“Vest – Razgovor šefova diplomatije Nemačkei Hrvatske”, RTS Dnevnik, 14 

December 2016 

“Vest – Hrvatska odblokirala poglavlje 26”, RTS Dnevnik, 23 December 2016 

“Izveštaj o reakcijama na novu odluku Hrvatske”, RTS Dnevnik, 23 December 2016 

 

 

 

 

 

 


	Bakić, Jovo, “Srbija i Hrvatska – mogućnost dobrosusedskih odnosa”. Demokratski Politički Forum, 2016. Available at http://politickiforum.org/tribina_stampa.php?naredba=stampa_teksta&id=343.



