RESILIENCE:
For Media Free of Hate and Disinformation

HATE AND PROPAGANDA

MEDIA IN TURKEY:
Affiliations, Models and Patterns

Sinem Aydinli

TURKEY

AN NN N NN N N N N N N N O TOTOOOOOOOIOIOOIOIOOIOIOOOIOaOaaOaaOaN



RESILIENCE : For Media Free of Hate and Disinformation

Theregional project ‘RESILIENCE: Civil society action to reaffirm media freedom and counter disinformation
and hateful propaganda in the Western Balkans and Turkey’ is implemented with the support of the
European Union by partner organizations SEENPM, the Albanian Media Institute, Mediacentar Sarajevo,
Kosovo 2.0, the Montenegro Media Institute, the Macedonian Institute for Media, the Novi Sad School of
Journalism, the Peace Institute and Bianet.

Info: https://seenpm.org/
Contact: admin@seenpm.org

HATE AND PROPAGANDA MEDIA IN TURKEY: Affiliations, Models and Patterns
TURKEY

Author: Sinem Aydinli

Editor, regional lead researcher: Brankica Petkovi¢

Language editor: Fiona Thompson

Design: Spela Kranjec for Filip Kranjec s.p., Ljubljana, Slovenia

Publishers: SEENPM, Tirana, Peace Institute, Ljubljana and Bianet, Istanbul

Ljubljana, September 2020

© SEENPM, Peace Institute, Bianet and the author

SEENPM

South East European Network
for Professionalization of Media

. Mirovni institut
nétitut za sodobne druzbene in politiéne $tudije
The Peace Institute
Institute for Contemporary Social and Political Studies
h . t

This publication was produced with the financial support of the European Union.
S Its contents are the sole responsibility of the author and the publishers
and do not necessarily reflect the views of the European Union.

S S S S S S S SSSSSSSSSSSSSSS


https://seenpm.org/
http://www.institutemedia.org/
https://www.media.ba/bs
https://kosovotwopointzero.com/en/
https://www.mminstitute.org/
https://mim.org.mk/en/
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/?lang=en
https://www.novinarska-skola.org.rs/sr/?lang=en
https://www.mirovni-institut.si/en/
http://bianet.org/english
https://seenpm.org/
http://admin@seenpm.org

CONTENTS

1. INTRODUCTION

2. OWNERSHIP STRUCTURES OF HATE
AND PROPAGANDA MEDIA

The AKP’s Turkey

2.2. Mediascape
2.2.1. TRT and RTUK

2.2.2. Press Advertising Authority (BiK) 10
2.3. Political and Economic Affiliations 10
2.4. Countering 14

3. ORGANISATION OF HATE, DISINFORMATION

AND PROPAGANDA IN MEDIA

3.1. Hate Speech, Disinformation and Propaganda 16

in Media: Patterns 16
3.2. Propagandising for the government: Pro-AKP trolls 18
3.3. Pro-government Opinion Makers and Other Groups 19
4. CONCLUSION 21
5. POLICY RECOMMENDATIONS 23
Literature and sources 24
About the author 25

S S S S S S S SSSSSSSSSSSSSSS



HATE AND PROPAGANDA
MEDIA IN TURKEY

AFFILIATIONS, MODELS AND PATTERNS

Sinem Aydinli

1. INTRODUCTION

One of Turkey’'s most prominent Armenian voices, the editor-in-chief of the
bilingual Turkish and Armenian weekly Agos newspaper, Hrant Dink, was
murdered on 19 January 2007, after a campaign of prepense and

planned hate speech by some of the Turkish media organisations’.
Dink was not the only one targeted by the Turkish media. As indicated
in the media monitoring reports for hate speech in Turkey, news
items that may seem to be directed solely at an individual or specific
group can broaden out into hate speech that targets “others” more
generally: Kurds, Armenians, minorities living in Turkey, Syrians,
Rums, Greeks, Jews, Alevis, women, or LGBTI+s. In hateful media,
and always tinged with a negative bias, these “others” are mostly
portrayed as different from the “us” of the maijority. Initially, hate
media generally find their targets through proclaiming their “love”
of country, as well as their support for Turkishness and/or Sunni-
Muslim identity, with other context-specific targets that change
according to the political agendas of the day.

Hate media find

their targets through
proclaiming their “love”
of country, as well

as their support for
Turkishness and/or
Sunni-Muslim identity,
with other context-
specific targets that
change according to the
political agendas of the
day.

Regarding disinformation in the media, this can be illustrated through a
striking example the media dubbed “the Kabatas Incident”: During the Gezi
Park protests it was widely reported in the media that a woman wearing a
headscarf and her baby had been attacked by dozens of protesters, who
were mostly half-naked men with leather gloves, in Kabatas Square on 1
June 2013. The story was later proven false, but it had already attracted
the attention of the then Prime Minister Erdodan. On 13 June, the journalist
Elif Cakir from the pro-government daily Star published an interview with
the alleged victim and this sparked huge public unrest. Several columnists
and journalists from the mainstream media followed Erdodan who said his
“headscarf-wearing sister” had been attacked. Some media has produced
Photoshopped visuals to add credibility to this bogus story?. When footage
from security cameras was eventually released, it turned out that the story
was fabricated and completely false.

1 See inceoglu and Sézeri (2012); Géktas, K. (2010); Gavdar A.& Yildinm A (2010).

2 Bektas, H. (2015) Footage reveals truth behind Kabatas attack. Daily Sabah. Available at:
https://www.dailysabah.com/turkey/2015/03/11/footage-reveals-truth-behind-kabatas-attack
[Accessed 15 June 2020]

AN A NN NN N N N N N N N N N O O OO O OO O OO O OO OO


https://www.dailysabah.com/turkey/2015/03/11/footage-reveals-truth-behind-kabatas-attack

These incidents that occurred during the AKP regime indicate partisan
media’s role in feeding polarization in society; however, the nationalist but
non-partisan media also do not refrain from creating hostility in the society
when “the national interests” of Turkey at stake. Depending on the issues,
both encourage disinformation in violating the rights of disadvantaged or the
most vulnerable groups®. Further, the current role of these media eventually
causes the entrenchment of the culture of impunity in cases of hate crimes.
This is also a matter of democracy that concerns not only the target of hate
crimes but the whole society in Turkey, where the judiciary arbitrarily defines
the limits of freedom of speech. Thus, it is essential to reveal from where
different media derive their power to disseminate hate speech. This mainly
pertains to either their economic and/or political ties with the government or
other centres of power, otherwise other political parties.

In Turkey, it is mostly human rights defenders, civil society and NGOs who are
challenging the practices of hate speech and disinformation in the media and
communication. Among them, the Hrant Dink Foundation (HDV) and KAOS
GL (Kaos Gay and Lesbian Cultural Research and Solidarity Association)
have been publishing reports based on their media monitoring activities
in order to render hate speech visible. Until January 2020, the Media and
Refugee Rights Association had also been conducting media monitoring. We
used the reports of these NGOs and conducted email interviews with them.
Further, previous academic publications were used to analyse the ownership
structure and political affiliations of hate media and communication in Turkey
(Binark 2010; Cinar 2013; inceoglu 2012; inceoglu & Coban 2014; Saka 2018).
Based on these works, the current report portrays the political and economic
background of the production of hate and propaganda in the media during
the AKP's rule.

The following part, entitled “Ownership Structures of Hate and Propaganda
in Media” provides an understanding of the mediascape in relation to their
financial structures and political affiliations. Countering activities are also
mentioned. In the next part, titled “The Organisation of Hate, Disinformation
and Propaganda in the Media”, particular examples of hate, disinformation
and propaganda models via various media in Turkey with their patterns are
mentioned in terms of their content. The concluding part summarizes the
main findings of the research and signals the urgent needs in relation to the
current mediascape in Turkey. At the end, we list several recommendations
for further action in countering hate speech and disinformation in general
and specifically concerning media ownership in Turkey.

This report is a part of the regional research within the Resilience Project
carried out from May to mid-July 2020, providing an insight into affiliations,
models and patterns of hate and propaganda media in Turkey under the AKP
regime.

3 Discrimination is prohibited in Turkey both by Article 122 of the Turkish Penal Code (TCK) and Article 14
of the European Convention on Human Rights (ECHR), to which Turkey is a party.

AN 01 AN N NN N N N N N N N O O OO O OO O OO OO OO



2. OWNERSHIP STRUCTURES OF HATE AND

PROPAGANDA MEDIA

The market structure of Turkey's mediascape is currently highly
concentrated. According to the latest comprehensive ownership report, the
Media Ownership Monitor Turkey 2018, “the government [the AKP] not only
openly endangers media pluralism through recent closures of news outlets
[with decree-laws after the coup attempt in 2016] but there is also a deeper
dimension of economic leverage, which allows almost complete control
of the mass media."* Again, the same report says, the four owners of the
top media (Kalyon Group, Demiréren Group, Ciner Group and Dogus Group)
have close relations with the government, and they share approximately 71%
of the cross-media audience, meaning a high concentration of four major
companies, which results in a high risk (MoM 2018): Out of 10 most-watched
TV channels and 10 most read dailies, 9 belong to owners that are affiliated
with the government. Mainly, the pro-government media have business
interests with the government.

Since coming to power in 2002, the AKP has imposed arange of legal  Highly concentrated

and financial pressures on critical media leading to governmental ownership structures,

intervention in Turkey’s mediascape which has resulted in the and political and

eventual reshaping of the ownership structure. Since the AKP's economic alliances

third term, in 2015, onwards, and specifically after the coup attempt among media

in 2016, highly concentrated ownership structures, and political conglomerates and

and economic alliances among media conglomerates and the the government

government have increased the vulnerability of critical media outlets  have increased the

and professionals to legal and financial risks. vulnerability of critical
media outlets and

Not only has critical reporting been exposed to governmental professionals to legal

sanctions but dissidents or their rights-based opinions have also and financial risks.

been targeted and threatened by predominantly pro-AKP media,

mostly depending on but not limited to public contracts with the

AKP. Some of those groups such as nationalists, conservatives, and racist

and sexist individuals in the media and communication industries in Turkey

as well as journalists, editors or opinion makers who are mostly men, also

target and react against people who do not take their side. Their popular

image is being intolerant to any differences to them. Consequently, they

continuously produce hate speech which provokes, slanders and otherizes

various segments of society, especially during times of conflict, Turkey’s

military operations, electoral periods and any polarized political crises.

2.1. The AKP's Turkey

The AKP came to power immediately after the economic crisis in 2001 that
led to the collapse of several banks and caused the restructuring of the

4 MoM Country Report: Turkey. (2018). Available at http://www.mom-rsf.org/en/countries/turkey,
[Accessed 18 June 2020].

AN 2 NN NN N N N N N N N O OO OO O OO O OO OO OO


http://www.mom-rsf.org/en/countries/turkey/ 

media sector as some of these banks had already had business interest in
it. The crisis has provided the AKP the opportunity to initiate a new state
authority, i.e. the Savings Deposit Insurance Fund (TMSF), operating under
the office of the Prime Minister, to seize and resell the assets of those banks,
including their media outlets. This caused a dramatic change in
the ownership structures and the mediascape by transferring the
companies to pro-AKP business people (Yesil 2018). Regarding the
radical transformation of the economy in Turkey under the AKP, it is
observed that the media sector has become “an area where business
people do not just receive favours from, but actually do favours
for, the government.”® This change in the mediascape of Turkey in
the 2000s can be thematised through “the concentration of media
ownership, the breakup of unions by media owners, and government
legislation that restricted critical reporting” (Christensen 2007). Not
surprisingly, Turkey ranks 154th out of 180 countries in the RSF 2020
World Press Freedom Index, and Freedom House 2020 results indicate that
Turkey is in the “not free” category where “the mainstream media, especially
television broadcasters, reflect government positions and routinely carry
identical headlines” ®.

Turkey ranks 154th out
of 180 countries in the
RSF 2020 World Press
Freedom Index, and
Freedom House 2020
results indicate that
Turkey is in the “not
free”.

The AKP has also enhanced its own mechanisms of control over the critical
media in terms of the regulations in relation to the Press Law, sanctions of
the Radio and Television Authority of Turkey (the RTUK) as Turkey’'s media
watchdog, the Penal Code, and the Anti-Terror Law (TMK). In July 2020, the
AKP government started to work on regulations that would control social
media’ where the TMK is most commonly used against journalists who use
social media as a space in which they can do their work after the crackdown
on press freedom. It has been argued that if the bill passes, it will strengthen
the AKP’s efforts to suppress critical voices in social media in Turkey?, where
Twitter, YouTube, Facebook, WhatsApp and Wikipedia have been blocked
from time to time in the past.

However, the sanctions available through these kinds of regulations are not
imposed against the dissemination of hate speechtargeting particular groups,
rather it is justified and normalized. This has increasingly been nourishing the
social polarization in society as they use target-pointing statements and hate
language against Jews, Kurds, Armenians, Syrians, Greeks, Alevis, atheists,
women, LGBTI+s, feminists, secularists, socialists, communists, Kemalists
through the columns, the comments on TV shows and Tweets.

5 Bugra, A and Savaskan, 0. (2014).

6 Freedom House Report: Turkey. 2020 Available at: https.://freedomhouse.org/country/turkey/freedom-
world/2020 [Accessed 18 May 2020]. [Accessed 17 July 2020]

7 Erdogan says his party will draft a bill to ‘either completely ban or control’ social media. [Accessed 3
July 2020] Available at: http.//bianet.org/english/politics/226703-erdogan-says-his-party-will-draft-a-bill-to-
either-completely-ban-or-control-social-media [Accessed 17 July 2020]

8 Fears of Draconian Social Media Law in Turkey. Available at: https://freeturkeyjournalists.ipi.media
fears-of-draconian-social-media-law-in-turkey/ [Accessed 17 July 2020]

AN N AN NN N N N N N N N N N O O OO OO O OO OO OO OO


https://freedomhouse.org/country/turkey/freedom-world/2020
https://freedomhouse.org/country/turkey/freedom-world/2020
http://bianet.org/english/politics/226703-erdogan-says-his-party-will-draft-a-bill-to-either-complet
http://bianet.org/english/politics/226703-erdogan-says-his-party-will-draft-a-bill-to-either-complet
https://freeturkeyjournalists.ipi.media/fears-of-draconian-social-media-law-in-turkey/
https://freeturkeyjournalists.ipi.media/fears-of-draconian-social-media-law-in-turkey/

2.2. Mediascape

The ownership structure and political affiliations of the hate media and
communication during AKP rule in Turkey clearly indicate the fact that they
are predominantly connected to the AKP government. Apart from those,
there are also many other significant generators of hate speech in some
nationalist and patriotic media, critical of the AKP, in terms of influence on
public discussions.

The journalists affiliated with those companies mentioned here as producing
hate speech, not only write in their columns but also continue producing
content and spreading hate speech through their Twitter accounts.
Furthermore, in addition to pro-government fact-checking sites, Turkey
has some opinion makers in online media channels who can also spread
hate propaganda. Power networks are also active on social media such as
Twitter. For instance, pro-AKP political trolls, as a general cyber and a kind
of propaganda tool, being motivated to produce hate speech, are targeting
and threatening the perceived enemies of the AKP in a very manipulative
manner (Saka 2018). They not only disrupt political conversations but also
consolidate the government’s power by networking among the scattered
masses (Erdem and Yoriik 2017).

According to the report “Blocked Web 2019: The Unseen Part of the Iceberg™®
published by the Freedom of Expression Association (iIFOD), Turkey is the
country that has been sending the highest number of court orders for content
removal requests to Twitter'®. However, it ranks 11th amongst the countries
that have requested the removal of hate content on YouTube.

2.2.1. TRT and RTUK

Founded in 1964, the state broadcaster TRT is Turkey'’s first national television
channel and was the only TV channel until 1990. As a state channel, TRT is
not supposed to side with any power group; however, TRT has continued to
promote the AKP during pre-election periods, highlighting the negative news
in relation to the other parties’ election speeches—which is, as stated in the
report of Transparency International,’ a violation of “impartiality” according
to RTUK law.

RTUK, as Turkey’'s media watchdog formed in 1994, consists of nine members
who are elected by Parliament among the candidates nominated by political
parties. Regulating broadcast organizations, providing licences and auditing
broadcasters are among the RTUK's responsibilities. Since August 2019,

9 The report is available at https://ifade.org.tr/reports/EngelliWeb_2019.pdf 3 July 2020.

[Accessed 17 July 2020]

10 Twitter Transparency Report Available at: https://transparency.twitter.com/en/removal-requests.
html#removal-requests-jan-jun-2019 [Accessed 17 July 2020]

11 The report is available at: http.//www.seffaflik.org/wp-content/uploads/2019/04/Yerel-Se % C3%A7im-
%C4%B0zleme-%C3%87al%C4%B1%C5%9Fmas%C4%B1-10.pdf [Accessed 17 July 2020]

AN 2 NN NN N O N N N N N N OO OO O OO OO OO OO


https://ifade.org.tr/reports/EngelliWeb_2019.pdf 3 July 2020
https://transparency.twitter.com/en/removal-requests.html#removal-requests-jan-jun-2019
https://transparency.twitter.com/en/removal-requests.html#removal-requests-jan-jun-2019
http://www.seffaflik.org/wp-content/uploads/2019/04/Yerel-Se%C3%A7im-%C4%B0zleme-%C3%87al%C4%B1%C5%9
http://www.seffaflik.org/wp-content/uploads/2019/04/Yerel-Se%C3%A7im-%C4%B0zleme-%C3%87al%C4%B1%C5%9

RTUK has also been authorized to inspect online broadcasting which includes
foreign news websites, and it has begun to supervise the media organizations
broadcasting on the Internet.

It appears that RTUK
Considering the broadcast bans and monetary fines imposed by acts as a government
RTUK on channels that oppose the AKP such as Halk TV and Fox tool to threaten news
TV, it appears that RTUK acts as a government tool to threaten outlets critical of the
news outlets critical of the government and silence the critical, government and silence
independent media in Turkey through its punishments™. Onthe other  the critical, independent
hand, pro-government TV channels such as ATV, ULKE TV and TGRT  media in Turkey through
News received only a total of two warnings and one administrative its punishments.
fine between January 2019 and 25 March 2020."3

The RTUK's pattern of singling out critical media can be highlighted through
a recent example. On 8 May 2020, in a programme on pro-government Ulke
TV (details can be seen in Table 1) a media figure, Noyan commented on
the coup attempt in 2016; she began to direct threats towards a section of
society and said that her family would kill at least 50 people in the event
of a new coup attempt against the government. Eloni, the programme’s
presenter, supported her, saying those people should watch their step. RTUK
imposed a three-episode broadcast suspension on the programme over her
remarks that “incited hatred”™* it was not until public reaction from both the
opposition and some pro-government camps that RTUK imposed a three-
episode broadcast suspension on the programme?s.

Accordingto bianet’s Media Monitoring 2019 report, RTUK issued 57 monetary
fines and 24 programme suspension to TV channels due to violation of
articles in “the Law No0.6112 on the Establishment of Radio and Television
Enterprises and Their Media Services”'®.The council issued a total of YTL
4,090,999 [approx. €644,251] of fines to TV channels.

12 IPI condemns 5-day broadcast bans on Turkey’s Halk TV, TELE 1 1 July 2020 Available at: https:/
freeturkeyjournalists.ipi.media/ipi-condemns-5-day-broadcast-bans-on-turkeys-halk-tv-tele1

[Accessed 17 July 2020]

13 Turkey's Media Authority Issued 39 Fines in 1.5 Years, 36 of Them were for Critical Outlets. 18 May
2020 Available at: https://bianet.org/english/media/224453-turkey-s-media-authority-issued-39-fines-in-1-
5-years-36-of-them-were-for-critical-outlets

[Accessed 17 July 2020]

14 Media Authority Fines Pro-Government Broadcaster over ‘Coup’ Remarks Available at: https://bianet.
org/5/100/224705-media-authority-fines-pro-government-broadcaster-over-coup-remarks

[Accessed 18 May 2020]. [Accessed 17 July 2020]

15 Turkey’s media watchdog fines pro-gov't TV channel over Islamist commentator’s death threats.
https://www.duvarenglish.com/media/2020/05/22/turkeys-media-watchdog-fines-pro-govt-tv-channel-
over-islamist-commentators-death-threats/ [Accessed 17 July 2020]

16 The Law No.6112 on the Establishment of Radio and Television Enterprises and Their Media Services
Available at: https:/www.rtuk.gov.tr/en/audio-visual-media-law/5350/5139/the-law-no6112-on-the-
establishment-of-radio-and-television-enterprises-and-their-media-services-march-3-2011.html

[Accessed 17 July 2020]

17 Bia Media Monitoring 2019 Available at: https://bianet.org/5/100/218959-the-ends-justify-the-means-
in-purging-critical-media [Accessed 18 June 2020].

AN 0 AN N NN O N N N N N N O O OO O OO OO OO OO


https://freeturkeyjournalists.ipi.media/ipi-condemns-5-day-broadcast-bans-on-turkeys-halk-tv-tele1/
https://freeturkeyjournalists.ipi.media/ipi-condemns-5-day-broadcast-bans-on-turkeys-halk-tv-tele1/
https://bianet.org/english/media/224453-turkey-s-media-authority-issued-39-fines-in-1-5-years-36-of-
https://bianet.org/english/media/224453-turkey-s-media-authority-issued-39-fines-in-1-5-years-36-of-
https://bianet.org/5/100/224705-media-authority-fines-pro-government-broadcaster-over-coup-remarks
https://bianet.org/5/100/224705-media-authority-fines-pro-government-broadcaster-over-coup-remarks
https://www.duvarenglish.com/media/2020/05/22/turkeys-media-watchdog-fines-pro-govt-tv-channel-over-
https://www.duvarenglish.com/media/2020/05/22/turkeys-media-watchdog-fines-pro-govt-tv-channel-over-
https://www.rtuk.gov.tr/en/audio-visual-media-law/5350/5139/the-law-no6112-on-the-establishment-of-r
https://www.rtuk.gov.tr/en/audio-visual-media-law/5350/5139/the-law-no6112-on-the-establishment-of-r
https://bianet.org/5/100/218959-the-ends-justify-the-means-in-purging-critical-media
https://bianet.org/5/100/218959-the-ends-justify-the-means-in-purging-critical-media

2.2.2. Press Advertising Authority (BIK)

The state-controlled Press Advertising Authority (BIK) was
established in 1961. Public announcements and advertising handed
out by BiK make up an important source of income for newspapers.
Its structure was changed in 2013 to enable it to impose bans for
breaches of its code. Independent newspapers in Turkey depend
on income raised via BiK advertisements. The BiK does not provide
public reports on how the advertisements are distributed to the
various newspapers, nor on the penalties on media™. In 2019, BiK
began to cut public ads of the opposition in print media such as the
dailies Evrensel and BirGin, an action which is seen as its attempt

to silence critical media in Turkey.

2.3. Political and Economic Affiliations

In 2019, BiK began to
cut public ads of the
opposition in print
media such as the
dailies Evrensel and
BirGiin, an action which
is seen as its attempt to
silence critical media in
Turkey.

This section exemplifies various hate and propaganda media along with
ownership structure in order to provide a general understanding of who are
behind these media and what their political and economic affiliations are.

According to HDV's report, the Islamist, conservative, extreme rightist and pro-
government newspaper Yeni Akit is one of the top three Turkish newspapers
featuring systematic hate speech. Not only do its writers disseminate hate
speech, but their editorial choices are also full of implicit hate language
against Syrians, Jews, Armenians, Greeks, Yazidis, Alevis, atheists,
LGBTI+s, feminists, secularists, socialists, communists, and
Kemalists. Yeni Akit was founded by Mustafa Karahasanoglu and
has been owned by Ramazan Fatih Ugurlu since 2004. The paper’s
editor-in-chief frequently pens articles praising President Erdogan in
order to publicly support him.

According to HDV'’s
report, the Islamist,
conservative, extreme
rightist and pro-
government newspaper
Yeni Akit is one of

the top three Turkish
newspapers featuring
systematic hate speech.

In terms of circulation rates,’ the biggest selling newspaper in
Turkey, Sabah, owned by Kalyon Group/Zirve Holding, which operates
in sectors such as construction, energy and infrastructure, also
features on the list of hate media. The construction company Kalyon
insaat topped the list in terms of total value of public contracts won
between 2015-2019%°. The vice chairperson of Turkuvaz Medya Group, a
media company under the Kalyon Group and Zirve Holding, is Serhat Albayrak,
brother of the Minister of Finance and Treasury, Berat Albayrak, who is the
son-in-law of President Erdogan.

18 IPI-led international press freedom mission: Turkey must end public ad ban on independent newspapers.
Available at: https:.//www.evrensel.net/daily/397150/ipi-led-international-press-freedom-mission-turkey-
must-end-public-ad-ban-on-independent-newspapers [Accessed 17 July 2020]

19 The circulation rate of 2019 was received by Presidency’s Communication Center (CIMER).

20 ENR (300) 2019 Ranking Available at: https://www.enrturkiye.com/top300-2019/?lang=en
[Accessed 17 July 2020]

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

Y
o

NN\


https://www.evrensel.net/daily/397150/ipi-led-international-press-freedom-mission-turkey-must-end-pu
https://www.evrensel.net/daily/397150/ipi-led-international-press-freedom-mission-turkey-must-end-pu
https://www.enrturkiye.com/top300-2019/?lang=en

Yeni Safak, another of the best-selling newspapers in Turkey, is also in the
list of hate media. It is owned by the Albayrak Group, which is active in other
sectors such as construction, transportation, waste management, mining,
and the defence industry. Both newspapers have targeted dissenters who
do not consent to the AKP. When the government begins to associate any
dissident (such as Kurdish legal actors) with the problem of terror, these
media follow the same path. The notion of “terror” is thus used as a significant
component of hate speech to normalize it. Not only Kurds but also Armenians
and LGBTI+s (to protect the concept of “family”), are being targeted in their
columns. Both newspapers openly support the AKP.

The newspaper Hirriyet had maintained its secular, nationalist and liberal
values until it was sold to a member of the pro-government conglomerate the
Demirdren Group in 2018 (signalling the end of mainstream media and media
pluralism in Turkey). After this, some of journalists, who are known for their
use of hate language feeding the polarisation in the society, switched to this
newspaper and found a secure position at the Demiréren Group. Its shares
are entirely owned by the Demirdren family, which openly supports the ruling
AKP and has close ties with President Erdogan. For the main part, most of
the pro-government media also have business interests with the government.

Newspapers critical to the government, such as S6zci and Yenigag, also
produce hate speech when “national interests” are at stake. Third in the top
ten print media outlets in Turkey, S6zci newspaper is owned by an individual
businessperson who was accused of aiding the terrorist organization FETO.
Althoughinfamous forits loud and Kemalist critique of President Recep Tayyip
Erdodan and the ruling AKP, it is still among those media outlets producing
and spreading hate speech, particularly against Syrian refugees. Like S6zc,
Yenicag newspaper is also cited in the HDV report as disseminating hate
speech in the media; however, it is close to the nationalist, patriotic, liberal-
conservative, secularist iYi party (Good Party) and propagandises the
statements of its leader. The newspaper’s grant holder is the istanbul MP of
the iYi Party, Kemal Celik.

OWNERSHIP OF HATE AND PROPAGANDA MEDIA

EXAMPLES IN TURKEY?

Table 1

MEDIA OUTLET MEDIA GROUP OWNER(S)
Sabah (Print) Kalyon Group (Zirve Holding) Omer Faruk Kalyoncu (100 %)
Hurriyet (Print) Demirdren Group Demirdren family

Shareholders: Albayrak Brothers
Yeni Safak (Print) Albayrak Holding (6.4%)
Albayrak Tourism (64%)

Ugurlu Gazetecilik Basin

Yeni Akt (Print) Yayin Matbaacilik Reklamcilik

Ramazan Fatih Ugurlu

21 Information about media company owners and their shares can usually be found in the Trade Registry
Gazette archive on ticaretsicil.gov.tr. The above-mentioned companies do not publish their revenues and
profits through updates.

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

—
—

NN\



Yenigag (Print) Yenigag Gazetecilik Matbaacilik Kemal Celik

Sozcii (Print) Estetik Yayincilk A.S. Burak Akbay (100%)

ismail Karahan, Aykut Zahid
Ulke TV (TV) Beyaz Iletisim (Beyaz Holding) Akman, Zekeriya Karaman ve
Mustafa Celik (25% each)

TRT (TV) State

Analiz merkezi

(YouTube channel) Fatih Tezcan Open to Crowd Fund

https.//turkey.mom-rsf.org/en,

In addition to the above-mentioned media outlets and their correspondents,
there are also individual opinion makers in Turkey who have their own
personalized online media and communication channels for systematic
dissemination of hate, such as Analiz merkezi.?? There is no transparency
regarding the financing of this channel. Its owner is calling on people to
financially support him.

According to SimilarWeb'’s ranking, the top sites for news and media in
Turkey? are the online editions of the newspapers belonging the Demirdren
family (such as hurriyet.com.tr and milliyet.com.tr), Kalyon Groups (sabah.
com.tr) and Akbay’s sozcu.com.tr. This means that the hate and propaganda
produced by these media can also be accessed online.

Table 2 below shows the details of the owners of the hate and propaganda
media examples, indicating that some of these groups are, in fact,
conglomerates as they also have activities in sectors other than media.

OWNERSHIP OF HATE AND PROPAGANDA MEDIA

EXAMPLES IN TURKEY

Table 2
COMPANIES COMPANIES CONNECTIONS TO
MEDIA OUTLETS (CO)OWNED OWNED THE GOVERNMENT/
OWNER OWNED BY THAT BY THAT OWNER BY THAT OWNER LOCAL AUTHORITIES
OWNER IN TURKEY  IN MEDIA-RELATED IN NON-MEDIA- OR POLITICAL
SECTORS RELATED SECTOR  PARTIES
Omer Sabah; Takvim; A Distribution|Turkuvaz | Kalyon insaat; Pro-government
Faruk haber (TV); A haber | Dagitim Pazarlama Kalyon business interests
Kalyoncu | (radio) ahaber. AS. Concession; Kalyon | with the AKP (in the

com.tr; ATV, Sabah,
sabah.com.tr

Publishing|Turkuvaz
Kitapgilik Yayincilik
Sanayi ve Ticaret
A.S., Turkuvaz
Matbaacilik Yayincilik
Sanayi ve Ticaret A.S.
Production|Turkuvaz
Prodiiksiyon ve
Tanitim A.S. News
Agency|Turkuvaz
Haber Ajansi Digital
Media|Turkuvaz
Media Digital,
Turkuvaz Mobile
Services

Energy; Kalyon
Gayrimenkul;
Kalyon Energy

construction sector
such as Istanbul
Airport, the Northern
Marmara Highway)

22 Available at: https://www.analizmerkezi.com/ As at June 24, 2020, he has 65.9K subscribers.

23 Top websites ranking: Turkey. 15 July 2020 Available at: https://www.similarweb.com/top-websites,
turkey/category/news-and-media/ [Accessed 17 July 2020]

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

Y
N

NN\


https://www.analizmerkezi.com/ 
https://www.similarweb.com/top-websites/turkey/category/news-and-media/
https://www.similarweb.com/top-websites/turkey/category/news-and-media/
https://turkey.mom-rsf.org/en/

Albayrak Yeni Safak; Magazine Publishing | Construction; Pro-government
Brothers TVNET (TV) Online Media Transportation
Publishing and Waste
Broadcasting Management;
Advertising Mining; Recycling;
Distribution Machinery;
Production of
Paper; Textile;
Moulding; Fleet
Leasing; Port
Sector.
Demiroren | Hirriyet, Milliyet, Printing and Energy (Milangaz, Pro-government:
family Posta; CNNTURK, Publication; Oto Milangaz, Total | Openly supports the
KANAL D, TEVE 2, Demirodren Printing Oil Turkey) Heavy AKP and President
Dream TV, Dream Center, Hirriyet Kitap; | Metal Industry Erdogan through its
Turk, Radyo D, CNN | News Agency (DHA) | (Demir6ren Agir media®
TURK Radio Metal); Real
Estate (Demir6ren
Shopping Center,
Istiklal Palace),
Tourism (Kemer
Country Hotel),
Education (ATA
High School)
ismail Kanal 7; haber7. Etkin Education Pro-government:
Karahan, com, radio 7; Ulke Organization; Kare | Beyaz Holding
Aykut TV; Ulke News Education Logistic; | companies have won
Zahid Lapis Education certain tenders from
Akman, Organization; Zirve | Istanbul Metropolitan
Zekeriya Communication Municipality for
Karaman 8 years which
ve was under AKP
Mustafa governance until
Gelik 2019%
The former RTUK
chairman Zahid
Akman was on the
company'’s board of
directors?®
Kemal Yenigag (print) Patriotic but not
Celik pro-government.
Burak Sozcii (Print) Nationalist and
Akbay Sozcu.com.tr opposing the AKP

24 See Demiréren Group Available at:

company//demiroeren-group-1

https://turkey.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail,

25 Kanal 7 ve Ulke TV'nin sahibi Beyaz Holding, son sekiz yilda iBB'den 1 milyar 123 milyon TLlik ihale
aldi Available at: https://medyascope.tv/2019/09/23/kanal-7-ve-ulke-tvnin-sahibi-beyaz-holding-son-sekiz-
yilda-ibbden-1-milyar-123-milyon-tllik-ihale-aldi,

26 Beyaz Holding'in kilometre taslari. 4 Sep 2008. Available at: https://t24.com.tr/haber/beyaz-holdingin-
kilometre- taslari,5113 [Accessed 17 July 2020]

27 The information about the above companies (except Yenigcag) was received by the MOM report on

Turkey 2018 published by bianet and RSF Available at: https://turkey.mom-rsf.org/en,

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

Y
w

NN\


https://turkey.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company//demiroeren-group-1/
https://turkey.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company//demiroeren-group-1/
https://medyascope.tv/2019/09/23/kanal-7-ve-ulke-tvnin-sahibi-beyaz-holding-son-sekiz-yilda-ibbden-1
https://medyascope.tv/2019/09/23/kanal-7-ve-ulke-tvnin-sahibi-beyaz-holding-son-sekiz-yilda-ibbden-1
https://t24.com.tr/haber/beyaz-holdingin-kilometre- taslari,5113
https://t24.com.tr/haber/beyaz-holdingin-kilometre- taslari,5113
https://turkey.mom-rsf.org/en/

2.4. Countering

Mainly civil society organizations monitor and report on hate speech findings,
particularly in print media. Furthermore, there is no monitoring mechanism
for rendering hate speech in online and social media visible. However, public
outcry and opposition parties raise awareness of the hate speech in pro-
government online media via counter actions and counter narrative in posting
and commenting on posts in which hate speech appears.

The Hrant Dink Foundation has been monitoring and categorizing hate
speech findings in the national and local press since 2009. Thus, they draw
attention to the discriminatory language directed against ethnic and religious
identities, sexist and homophobic discourse and news containing hate
speech. Secondly, Kaos GL have been monitoring and reporting hate speech
in the media against the LGBTI+s. The Media and Refugee Rights Association
also aims at resisting hate speech against refugees and supporting refugees
to raise their own voices via the media and the visual arts, and published
media watch reports until January 2020. The Research Centre on Asylum and
Migration (IGAM) published its own media watch report on Syrian refugees
for a limited period (in 2019). As the content of hate speech in local media
creates a faster and more devastating outrage, these organizations also
conduct research on the local press to render hate speech visible. It is also
used as a reference to understand the dynamics of a part of society, as local
media are still quite effective in determining what is discussed in the local
agenda and how?,

Furthermore, the Coalition for Ethical Journalism Turkey (CEJT) was initiated
in 2018 to support independent and ethical journalism. They have begun
preparing a glossary of hate speech or discriminative language produced
by journalists?. International organisations such as Human Rights Watch
and Amnesty International periodically call on Turkey to make hate speech
against certain groups visible.

On the other hand, in order to counter the manipulated facts and bogus news,
verification platforms?®, like teyit.org as a non-partisan and independent fact-
checking organization, scans, chooses, investigates suspicious information
and delivers it to readers by turning it into analyses. Sabah, Yeni Safak and
Yeni Akit were among the newspapers whose news was mostly subjected to
investigation by teyit.org®'.

28 Dilan Tasdemir, Media and Migration Association, May 2020.

29 Assoc. Prof. Dr. Ceren Sozeri, email interview June 2020.

30 Although teyit.org is the most popular, “dogrulukpayi” was the first fact-checking initiative and it went
online in 2074. See more Fact-Checkers and Fact-Checking in Turkey” 29 June 2020. Available at https:/
edam.org.tr/wp-content/uploads/2020/06/FactCheckers-and-FactChecking-in-Turkey-H.-Ak%C4%B1n-
%C3%9Cnver.pdf [Accessed 17 July 2020]

31 Kizilkaya, E. (2020). Google’s ‘outrageous support to partisan media’ puts Turkey's fragile communities
at risk. July 9, 2020. Available at https:/freeturkeyjournalists.ipi.media/googles-outrageous-support-to-
partisan-media-puts-turkeys-fragile-communities-at-risk/ [Accessed 17 July 2020]

AN A NN N O N N N N N N N O OO O OO O OO OO OO OO


https://edam.org.tr/wp-content/uploads/2020/06/FactCheckers-and-FactChecking-in-Turkey-H.-Ak%C4%B1n-
https://edam.org.tr/wp-content/uploads/2020/06/FactCheckers-and-FactChecking-in-Turkey-H.-Ak%C4%B1n-
https://edam.org.tr/wp-content/uploads/2020/06/FactCheckers-and-FactChecking-in-Turkey-H.-Ak%C4%B1n-
https://freeturkeyjournalists.ipi.media/googles-outrageous-support-to-partisan-media-puts-turkeys-fr
https://freeturkeyjournalists.ipi.media/googles-outrageous-support-to-partisan-media-puts-turkeys-fr

Turkey has web portals such as freewebturkey.com and @engelliweb
[blockedweb] listing the increasing amount of Turkey’s banned content and
websites in accordance with Law No. 5651 on “Regulation of Publications on
the Internet and Combating Crimes Committed by Means of Such Publication”
and other provisions of the Information Technologies and Communication
Authority (BTK) of recent years. These portals specifically allow us to see
blocked content that is critical of the AKP. They thereby thereby support
to raise public awareness ofviolations of freedom of expression in Turkey,
a territory where even Google fuels partisan media outlets, many of which
produce disinformation and propaganda, despite warnings from vulnerable
communities.*

32 See note above.

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

Y
(&)}

NN\



3. ORGANISATION OF HATE, DISINFORMATION

AND PROPAGANDA IN MEDIA

According to the HDV’s latest “Media Watch on Hate Speech” report

published in December 20192, Syrians, Rums, Greeks, Jews and The most targeted
Armenians were among the most targeted groups in the print media  groups in print media
of Turkey and Yeni Akit, Dirilis Postasi, Yenicag, Milli Gazete, Milat, ~ were Syrians, Rums,
Tirkiye, Star were listed as the national newspapers that were most  Greeks, Jews and
active in the production of hate speech in 2019. These newspapers  Armenians, and Yeni
have an influence on their own communities in terms of promoting  Akit, Dirilis Postasi,
violence, even though they are not powerful enough to frame the Yenicag, Milli Gazete,
national political agenda. Still, the political climate supports them  Milat, Tlrkiye, Star
and impunity expands the scope of the hate speech produced by were listed as the
these newspapers. Eventhoughthese are smallnewspapersinterms  newspapers that were
of readership, their online versions and Twitter accounts, through  most active in the
which they disseminate hate speech, are still reachable from all over  production of hate
Turkey. Furthermore, Google keeps featuring their online edition in  speech in 2019.

the top search results of important keywords.®*

3.1. Hate Speech, Disinformation and Propaganda

in Media; Patterns

In the media disseminating hate speech, individuals and/or various groups
fall into the range of hate speech depending on the policies that create the
political agenda. As an example, we can point to the accusations, blame
and allegations used against the Kurdish legal bodies between the June and
November elections in 2015 when the political atmosphere in Turkey changed
dramatically and so did the moderate media discourse on the Kurdish issue.
For instance, the signifier “HDPKK” combines the letters of the HDP and the
PKK used in news reports. It implies that a legal party, the HDP, supports the
PKK or that they work together: It is used to silence the political opposition
and criticize other media outlets in re-creating the enemy-other in Yeni
Safak®®. Similarly, media outlets of the Demirdren Group also targeted not
only Kurdish legal bodies but also other opponents of the AKP government
when the AKP changed its way of dealing with the Kurdish conflict, and these
outlets have published bogus news and fabricated quotes® —as seen ahead
of the March 2019 local elections®.

33 Media Watch on Hate Speech Available at:
https://hrantdink.org/attachments/article/2375/MNS%C4%B0-rapor-may%C4%B1s-agustos-2019.pdf

34 Kizilkaya, E. (2020)

35 Albayrak, 0., (2016, Feb 26). ihanet ve daniskasi [Betrayal and more]. Yeni Safak. p.13 See also Lekesiz,
0. (2015, Oct 13). Vahsetle siritan kelleler [The heads grinning brutally]. See Korkmaz, T. (2015, Oct 21).
Demek ki neymis [So what was it?]. Yeni Safak. p.18

36 Posta, Hiirriyet ve CNN Tiirk'ten Sezai Temelli carpitmasi. Available at: [https://www.evrensel.net
haber/375777/posta-hurriyet-ve-cnn-turkten-sezai-temelli-carpitmasi

37 Kizilkaya (2020).

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

Y
(o)}

NN\


https://hrantdink.org/attachments/article/2375/MNS%C4%B0-rapor-may%C4%B1s-agustos-2019.pdf
[https://www.evrensel.net/haber/375777/posta-hurriyet-ve-cnn-turkten-sezai-temelli-carpitmasi
[https://www.evrensel.net/haber/375777/posta-hurriyet-ve-cnn-turkten-sezai-temelli-carpitmasi

Famous for its criticism of the ruling AKP, nationalist, patriotic and
conservative Yenicag still shares common ideals with those pro-government
media supporting the national interest of Turkey, such as the idea of the
Turkishness of official ideology. As also noted by Media Watch on the HDV
Hate Speech project team?, when it comes to “foreigners” (Jews, Armenians,
Christians, Greeks, Rums, Syrians, Western), both partisan media, whose
owners have close economic and political ties with the AKP, and opposition
nationalist media, such as Sézci and Yenicag, share the same language of
enemy-other towards those “foreigners.”

According to the KAOS GL monthly media watch report on hate speech, the
pro-AKP media mostly disseminate and promote hate speech against the
LGBTI+s. While Yeni Akit and Milli Gazete produce hate speech supposedly
with “religious references” (by criminalizing anyone defending the rights of
LGBTI+s)%, newspapers like the nationalist Aydinlik associate the LGBTI+
movement with “imperialism”°. Both refer to the “external enemies”
allegedly taking part in the LGBTI+ movement. The use of hate against
LGBTI+s increases during May and June as 17 May is the “International Day
Against Homophobia, Transphobia and Biphobia” and Pride Week is held in
June. According to Kaos GlLs 2019 Media Monitoring Report, the number
of newspapers targeting LGBTI+s, and discriminatory language based on
prejudices increased in 2019.

In May 2020, on a TV programme on TRT, the former Preacher of Istanbul,
Ramazan Sevinci targeted the Istanbul Convention aiming to prevent violence
targeting women and penalizing those inflicting that violence, and used hate
language against the LGBTI+ community*’. In another television programme
named “What's the Truth?”, airing every day on TRT, LGBTI+s were targeted
with the following words: “All kinds of illegitimate sexual intercourse.”

Moreover, after the head of Turkey’s top religious authority had once again
targeted LGBTI+s by calling them evil during a sermon in April 2020, which
the Ankara Chief Public Prosecutor’s Office*? did not deem worthy of
investigation, journalists affiliated with the pro-government media began to
comment on the issues concerning women'’s and LGBTI+ rights, discrediting
their rights* and blaming LGBTI+s for all the evils in society.* This was not
the only instance indicating the arbitrariness of sanctions in the scope of

38 Email interview with the HDV Team, June 2020.

39 Islama Digman Teroriste Kalkan. [Enemy to Islam, shield to terrorist] Available at: https://www.yeniakit.
com.tr/kart/haber/islama-dusman-teroriste-kalkan-Igbtiyi-savunan-bazi-barolar-terorden-hukum-giyen-
avukatlari-da-kolluyor-1213308.html [Accessed 17 July 2020]

40 Kaos GL editor, Asli Alpar, email interview, June 2020.

41 TRT 1de Istanbul sézlesmesi ve escinsellere yonelik nefret sdylemi Available at:  https:/
gazetemanifesto.com/2020/trt-1de istanbul-sozlesmesi-ve-escinsellere-yonelik-nefret-soylemi-355201

42 ‘No Need to Investigate’ Religious Affairs President’s Remarks, Says Prosecutor’s Office Available at:
http://bianet.org/english/Igbti/224293-no-need-to-investigate-religious-affairs-president-s-remarks-says-
prosecutor-s-office 15.05.2020

43 Kaplan H. (28 Apr 2020). Durma Haykr, Escinsellik glinahtir. [Don’t stop, shout, homosexuality is a sin].
Sabah.

44  Kaplan, H (3 May 2020). Aile igin tehlike ¢anlari ¢aliyor. [Alarm bells start to ring for the family]. Sabah.

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

-
N

NN\


https://www.yeniakit.com.tr/kart/haber/islama-dusman-teroriste-kalkan-lgbtiyi-savunan-bazi-barolar-t
https://www.yeniakit.com.tr/kart/haber/islama-dusman-teroriste-kalkan-lgbtiyi-savunan-bazi-barolar-t
https://www.yeniakit.com.tr/kart/haber/islama-dusman-teroriste-kalkan-lgbtiyi-savunan-bazi-barolar-t
https://gazetemanifesto.com/2020/trt-1de istanbul-sozlesmesi-ve-escinsellere-yonelik-nefret-soylemi-
https://gazetemanifesto.com/2020/trt-1de istanbul-sozlesmesi-ve-escinsellere-yonelik-nefret-soylemi-
http://bianet.org/english/lgbti/224293-no-need-to-investigate-religious-affairs-president-s-remarks-
http://bianet.org/english/lgbti/224293-no-need-to-investigate-religious-affairs-president-s-remarks-

freedom of speech and the impunity for the offence of “openly degrading a
section of people based on differences of class, religion, sect, gender, region”
when the rights of disadvantaged groups are at stake. Given the statement of
the Interior Minister Siileyman Soylu: “I regard LGBTI+s as a threat”*®, we can
say that impunity is inevitable in cases of hate speech against the LGBTI+
community as it is seen as a threat at the governmental level.

Regarding the portrayal of Syrians, disinformation related to them is not rare
in national and local media in Turkey which eventually results in outbursts
of social lynching and threats, and reinforces the social polarization. Syrian
refugees are generally portrayed by mainstream media as a “backward
society”.“¢ Those asylees were also on the agenda of the media before the
local elections of 31 March 2019, particularly after the Interior Minister Soylu
said that 53,099 Syrians, who had acquired Turkish citizenship, would be
able to vote in the local elections. This statement turned the “Syrian voters”
into an opportunity in both the pro-AKP media such as Sabah and those
opposed to the AKP such as Sézci and Yenigag. In particular, discriminatory
use of language and visuals, wrong terminology, manipulation of facts
and images, criminalization, exaggeration, false information, and negative
defamatory*’campaigns towards them is being encouraged by both pro-AKP
and its opposing nationalist media. In these media, the presence of refugees
is seen as the cause of social and economic backwardness in the country and
they blame them for the unemployment of Turkish citizens“®. This situation
seems to agitate hatred against Syrian refugees.

3.2. Propagandising for the government: Pro-AKP trolls

On 1 May 2020, the AKP issued a twelve-clause ethical guideline that includes
the principles not to use hate language and to fight against “disinformation” in
social media. The AKP’s deputy chairman Mahir Unal, who manages the AKP’s
Publicity and Media, encouraged the use of a “green dot” emoji accompanied
by the “Turkish flag” on Twitter profiles to signify that these accounts are
“national” [milli] accounts, that is compliant with this guideline. This also
means that these accounts openly support the AKP. The most frequently
mentioned expressions in the green-dotted profiles were “Fatherland”,
“Atatirk”, “Allah”, “Turkey”, and “Turkey” and “Erdogan” as analysed by Onur
Mat“°. It later turned out that some of the messages published on Twitter
to insult and harass and target female journalists and politicians such as
CHP Istanbul Provincial President Kaftancioglu and journalist Mengii were

45 Minister Sitileyman Soylu targeted LGBTI+s again!
https://www.kaosgl.org/en/single-news/minister-suleyman-soylu-targeted-Igbtis-again 22 August 2079.
46 Cavidan and Soykan (2018). AKP déneminde medyada miilteci temsili. Available at: https./
halagazeteciyiz.net/2018/12/25/akp-doneminde-medyada-multeci-temsili/ [Accessed 17 July 2020]

47 Bulut, A. (7 Jul 2019). “Miilteciler Stratejik Silahtir” [Refugees are the strategic weapons]. Yenigag
newspaper.

48 Coélasan, E. (17 Mar, 2019) “is Ariyorum Abi”, Sézcii newspaper and Célasan E. Sézcii (30 Mar 2019)
“Zafer mi Olur Yenilgi mi” S6zcii newspaper.

49 The Green Dots of Twitter in Turkey 26 May 2020 Available at: https://dokuz8haber.net/english/politics,
the-green-dots-of-twitter-in-turkey/ [Accessed 15 June 2020]

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

Y
(00}

NN\


https://www.kaosgl.org/en/single-news/minister-suleyman-soylu-targeted-lgbtis-again
httpsc://halagazeteciyiz.net/2018/12/25/akp-doneminde-medyada-multeci-temsili/
httpsc://halagazeteciyiz.net/2018/12/25/akp-doneminde-medyada-multeci-temsili/
https://dokuz8haber.net/english/politics/the-green-dots-of-twitter-in-turkey/
https://dokuz8haber.net/english/politics/the-green-dots-of-twitter-in-turkey/

disseminated from some of these accounts with green dots. Lastly, another
green-dotted account has used sexist statements and verbally attacked Basak
Demirtas, the spouse of the jailed then co-president of the HDP, Selahattin
Demirtas. On 17 July, after a wave of threats targeting female journalists and
politicians and dissemination of sexist statements, the AKP announced that
was ending “the green dot” campaign®.

On 11 June 2020, Twitter announced that it had disclosed 32,242 accounts
to their archive of state-linked information operations. Among them, 7340
accounts attributed to the youth wing of the AKP were in Turkey, mentioned
above as pro-AKP trolls for pushing propaganda by criticising the opposition
parties CHP and HDP, and for spreading disinformation and targeting and
discrediting critical accounts and individuals and movements. It is also
revealed that retweet rings such as “AK davam” (My AK case) and “AK Hilal”
(AK Crescent) were used frequently by AKP supporters to amplify tweets
from AKP officials and AKP supporters specifically. Considering this, as Saka
notes, “Twitter may be the most convenient venue to circulate hate narratives
publicly [...] those people know that there is impunity”s'.

3.3. Pro-government Opinion Makers and Other Groups

Turkey also has individual opinion makers who have their own personalized
online media and communication channels such as “Fatih Tezcan ile
Analiz Merkezi” on YouTube. Describing himself as anti-imperialist and
anti-Kemalist, the founder is infamous for his threatening and aggressive
propagandist style of comments, and for targeting various groups such
as CHP representatives, Kemalists and women, and LGBTI+s%2. He has a
“report line” through which he receives the names of people who criticize and
oppose the AKP and President Erdodan to mark them as targets®®. Recently,
in one of his broadcasts, he referenced the death threats in the name of “love
for President Erdogan”. As this statement includes crimes according to the
Turkish Penal Code, an investigation launched against him but no charges
had been pressed as of 20 June.

Furthermore, the projects of Bosphorus Global (BG) include the sort of
fact-checking services which, in various languages, aim to counter critical
coverage of the AKP published in the international media. It was allegedly
stated that its employees salaries were financed by a private hospital®. Its
Global Affairs Chair is Suheyb Ogut (spouse of Hilal Kaplan, a columnist

50 Ruling AKP ends green dots social media campaign 40 days after initiating it. Available at: https://
www.duvarenglish.com/politics/2020/06/17/ruling-akp-ends-green-dot-social-media-campaign-40-days-
after-initiating-it/ [Accessed 15 June 2020]

51 Assoc Prof. Erkan Saka. E-mail interview, June 2020.

52 Rainbow colors on Turkey’s Bosphorus Bridge upsets pro-akp journalists Available at https:/www.
birgun.net/haber/rainbow-colors-on-turkey-s-bosphorus-bridge-upsets-pro-akp-journalists-165412

53 Available at http://www.diken.com.tr/yok-mu-artiran-diyenlere-yanit-tezcandan-geldi-erdoganin-canina-
kastedenlerin-cani-alinir/ [Accessed 15 June 2020]

54 Turkey's Pelican Group: A state within a state. 17 March 2020. Available at: https://www.dw.com/en

turkeys-pelican-group-a-state-within-a-state/a-52798624 [Accessed 30 July 2020]

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

Y
O

NN\


https://www.duvarenglish.com/politics/2020/06/17/ruling-akp-ends-green-dot-social-media-campaign-40-
https://www.duvarenglish.com/politics/2020/06/17/ruling-akp-ends-green-dot-social-media-campaign-40-
https://www.duvarenglish.com/politics/2020/06/17/ruling-akp-ends-green-dot-social-media-campaign-40-
https://www.birgun.net/haber/rainbow-colors-on-turkey-s-bosphorus-bridge-upsets-pro-akp-journalists-
https://www.birgun.net/haber/rainbow-colors-on-turkey-s-bosphorus-bridge-upsets-pro-akp-journalists-
http://www.diken.com.tr/yok-mu-artiran-diyenlere-yanit-tezcandan-geldi-erdoganin-canina-kastedenleri
http://www.diken.com.tr/yok-mu-artiran-diyenlere-yanit-tezcandan-geldi-erdoganin-canina-kastedenleri
https://www.dw.com/en/turkeys-pelican-group-a-state-within-a-state/a-52798624
https://www.dw.com/en/turkeys-pelican-group-a-state-within-a-state/a-52798624

from the pro-government Sabah daily) and the co-Chair is Ceyhan Aksoy.
They are not that effective in shaping the public agenda. Still, one of their
websites called “fact-checking Turkey”*® appears to take a stand against the
independent fact-checking sites such as teyit.org in order to counter the so-

called disinformation from their side.

On 5 July 2019, the Foundation for Political, Economic and Social
Research (SETA), which has allegedly received significant financing
from a group having close connection with the government®s,
published a report entitled “International Media Outlets’ Extensions
in Turkey”¥”. The SETA report listed the professional backgrounds
and social media posts of journalists working at international
media organisations. The report accused these organizations
of “carrying out a perception work”. Citing social media posts
and retweets of the journalists, the SETA report was seen as

The SETA report was
seen as “blacklisting”
and “targeting” by
journalism associations
in Turkey where, in 2019,
33 journalists and media
workers had already been
sentenced to a total of
63 years, 11 months in

“blacklisting” and “targeting” by journalism associations in Turkey prison.
where, in 2019, 33 journalists and media workers had already

been sentenced to a total of 63 years, 11 months in prison as

part of journalism or political cases as per the TMK®. These cases are all
listed in bianet's Media Monitoring Database that aims at monitoring and
reporting violations of freedom of expression towards media employees and
organizations in Turkey®°.

55 More Fact-Checkers and Fact-Checking in Turkey 29 June 2020. Available at https://edam.org.tr/wp-
content/uploads/2020/06/FactCheckers-and-FactChecking-in-Turkey-H.-Ak%C4%B1n-%C3%9Cnver.pdf

56 Erdogan's AKP basks in glow of think tank financed by influential family, DW finds Available at:
https://www.dw.com/en/erdogans-akp-basks-in-glow-of-think-tank-financed-by-influential-family-dw-
finds/a-51258757 [Accessed 15 June 2020]

57 Uluslararasi Medya Kuruluslarinin Tiirkiye Uzantilar1 5 July 2019 Available at https://setav.org/assets
uploads/2019/07/R143Tr.pdf [Accessed 15 June 2020]

58 SETA Report on Journalists to be Taken to Court, SETA Says It is a ‘Scientific Study’ 7 July 2019 http:/
bianet.org/english/print/210168-seta-report-on-journalists-to-be-taken-to-court-seta-says-it-is-a-scientific-
study

59 Medya Gézlem Raporu BIA Media Monitoring 2019. The Ends Justify the Means in Purging Critical
Media. Available at: https://bianet.org/5/100/218959-the-ends-justify-the-means-in-purging-critical-media
60 Available at https://mediamonitoringdatabase.org/ [Accessed 15 June 2020]

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

N
o

NN\


https://edam.org.tr/wp-content/uploads/2020/06/FactCheckers-and-FactChecking-in-Turkey-H.-Ak%C4%B1n-
https://edam.org.tr/wp-content/uploads/2020/06/FactCheckers-and-FactChecking-in-Turkey-H.-Ak%C4%B1n-
https://www.dw.com/en/erdogans-akp-basks-in-glow-of-think-tank-financed-by-influential-family-dw-fin
https://www.dw.com/en/erdogans-akp-basks-in-glow-of-think-tank-financed-by-influential-family-dw-fin
https://setav.org/assets/uploads/2019/07/R143Tr.pdf
https://setav.org/assets/uploads/2019/07/R143Tr.pdf
http://bianet.org/english/print/210168-seta-report-on-journalists-to-be-taken-to-court-seta-says-it-
http://bianet.org/english/print/210168-seta-report-on-journalists-to-be-taken-to-court-seta-says-it-
http://bianet.org/english/print/210168-seta-report-on-journalists-to-be-taken-to-court-seta-says-it-
https://bianet.org/5/100/218959-the-ends-justify-the-means-in-purging-critical-media
https://mediamonitoringdatabase.org/

4. CONCLUSION

This report shows the political and economic affiliations of hate,
disinformation, and propaganda media and their patterns in Turkey during
the AKP’s rule. It demonstrates through specific examples where hate
speech and disinformation media get power from, and what rationale they
follow while producing hate speech and disseminating disinformation. This
report thereby argues that new regulations for media ownership are needed
in order to break the domination of hate media in a hopefully pluralistic media
environment.

It also reasserts that the individuals and/or groups other than those

supporting official ideology become “divisive of national unity” so that they

easily become hate objects targeted by both partisan and non-partisan but

patriotic media. Currently, disinformation disseminated by pro-government

media with political and business interests in the government is spread in the

name of “love for President Erdogan” and “propagandizing for his

government.” Furthermore, those media that position themselves  Ownership pluralism, one

as nationalist, patriotic and critical of the AKP share a common  of the pivotal conditions

language with the partisan media when they see threats to the of a democratic media

founding ideology of Turkey. It can thus be concluded that this environment, should be

report reaffirms the commitment not only of the pro-government ensured through new

media to spreading propaganda and disinformation but also of regulations that break

the patriotic media’s hate-filled news reporting when the “national  down the conflicts of

interests” are at stake. interest between media
groups and power.

This is seen through news reporting in terms of hate media, which

obviously do not practice a rights-based journalistic approach, with

their contents promoting violence against or harassment of individuals and

disadvantaged groups. These media repeat and cause egregious violations

of these groups’ rights and go along with a polarizing rhetoric that fosters

fanaticism and again encourages violence in targeting their hate objects.

This report principally suggests the urgency of the need for a self-regulatory
mechanism developed by civil society and independently from the
government to monitor hate speech, disinformation and propaganda. This
mechanism would also need to be applicable to social media in Turkey where
the government’s control of the media and communication conflicts with
fundamental principles of freedom of speech. This is because its decisions
in relation to sanctions are arbitrary and do not guarantee the rights of the
most vulnerable members of society nor protect them from being targeted
by hate speech.

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

N

1

NN\



Furthermore, ownership pluralism, one of the pivotal conditions of a
democratic media environment, should be ensured through new regulations
that break down the conflicts of interest between media groups and power.
This would eventually pave the way for a freer media atmosphere involving
independent actors and critical voices who do not please the government.

All in all, the highly concentrated media market and the inexplicit and
non-transparent financial structures of media ownership are the biggest
obstacles to media pluralism in Turkey. The media owners’ political and
economic affiliations undermine the task of countering the hate speech and
disinformation in the media. This situation stands as a major barrier to social
cohesion and democracy in Turkey.

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

N
N

NN\



5. POLICY RECOMMENDATIONS

« Monitoring of financial connections between media owners and
government should be performed on a regular basis by the NGOs conducting
media ownership watch to indicate interdependence between the ruling
party/government and hate and propaganda media and their owners. This
raises awareness of the need for new regulation of media ownership and
concentration as well as inviting those media to provide full transparency
concerning their finances specifically in terms of public contracts.

« Data mapping for “media owners and their other investments” through
networks such as the “Network of Dispossessions” should be updated on
a regular basis otherwise a new open access database or map should be
established by the NGOs and volunteers working with them and the reports
should be published at least quarterly. This would help to evaluate the
financial background of hate and propaganda media.

+ Journalists, academics, lawyers, representatives of NGOs, human rights
defenders, independent volunteers, listeners, readers, viewers and those
groups who are most exposed to hate speech in the media should work
together under a shared platform and/or coalition in order to create acommon
mechanism through which hate speech and disinformation can be scanned,
monitored, reported and countered regularly and consistently.

* These reports should be shared with the government, Parliament, law
makers, local authorities, media regulatory bodies, professional associations,
media literacy educators and fact-checking platforms to be able to develop
common strategies and policies.

+ A self-regulatory body should be established and developed by the non-
governmental organisations who conduct media monitoring in order to
render hate speech and disinformation in all media visible.

+ Social media monitoring in relation to hate and propaganda media should
be conducted effectively by non-governmental organisations. They should
develop the mechanisms and tools to facilitate the monitoring and publishing
of “Social Media Hate Watch” reports weekly, monthly, and yearly.

+ A glossary and booklets should be prepared together with journalists,
academics, and NGOs monitoring hate speech in media to preclude the hate
language in the media.

* In order to distinguish which institutions or individuals benefit from impunity,
a monitoring mechanism should be established to render the judiciary’s
different interpretations of the boundaries between hate speech and freedom
of expression visible.

+ Parallel to this, the judiciary bodies such as lawyers or judges can be trained
in relation to the provisions in the international documents and practices of
European Court of Human Rights on this issue.

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

N
w

NN\



Literature and sources

Binark, M. (2010). Nefret Séyleminin Yeni Medya Ortaminda Dolasima Girmesi
ve Tiretilmesi, Yeni Medyada Nefret S6ylemi [The circulation and production
of hate speech in new media and Hate Speech in New Media] (Yay. Haz.
Tugrul Comu). istanbul: Kalkedon Yayincilik

Bulut, E., & Yoriik, E. (2017). Mediatized populisms| Digital populism: Trolls
and political polarization of Twitter in Turkey. International Journal of
Communication, 11, (25).

Christensen, C. (2007). Breaking the news: Concentration of ownership,
the fall of unions and government legislation in Turkey. Global Media and
Communication, 3(2), pp.179-199

Cinar, M. (ed.) (2013). Medya ve Nefret sGylemi: Kavramlar, Mecralar,
Tartigmalar. [Media and Hate Speech: Concepts, Media and Discussions]
Istanbul: Hrant Dink Vakfi Yayinlari.

Bulut, E., & Yoriik, E. (2017). Mediatized populisms| Digital populism: Trolls
and political polarization of Twitter in Turkey. International Journal of
Communication, 11, 25.

inceodlu, Y. (2012). Nefret s6ylemi ve-veya nefret suglari [Hate Speech and/or
Hate Crimes]. Istanbul: Ayrinti Publishing.

inceodluy, Y., & Coban, S. (Eds.). (2014). Azinliklar, 6tekiler ve medya [Minorities,
others and media). Istanbul: Ayrinti Publishing.

Media Ownership Monitor in Turkey (2018) A Project by bianet (Independent
Communication Network) and Reporters Without Borders (RSF). Available at:
http://turkey.mom-rsf.org/en/ [Accessed 8 May. 2020]

Medya Gézlem Raporu BIAMedia Monitoring2019. The Ends Justify the Means
in Purging Critical Media. Available at: https://bianet.org/5/100/218959-the-
ends-justify-the-means-in-purging-critical-media [Accessed 8 May. 2020].

Saka, E. (2018). Social Media in Turkey as a Space for Political Battles:
AKTrolls and other Politically motivated trolling. Middle East Critique, 27( 2),
pp.161-177.

Tung, A. (2015). Media ownership and finances in Turkey: Increasing
concentration and clientelism. Media Observatory Report.

Yesil, B. (2018). Media in New Turkey: The Origins of an Authoritarian Neoliberal
State. University of Illinois Press.

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

N

4

NN\


http://turkey.mom-rsf.org/en/
https://bianet.org/5/100/218959-the-ends-justify-the-means-in-purging-critical-media
https://bianet.org/5/100/218959-the-ends-justify-the-means-in-purging-critical-media

LIST OF INTERVIEWS:
Asli Alpar, KAOS GL, e-mail interview, 15 June 2020.

Ceren Sozeri, university professor (Galatasaray University) e-mail interview,
25 June 2020.

Dilan Tasdemir, the Media and Migration Association, 28 May 2020.

Erkan Saka, university professor (Istanbul Bilgi University), e-mail interview,
5 July 2020.

HDV Media Watch on Hate Speech Team, e-mail interview, 23 June 2020.

About the author

Sinem Aydinli (Ph.D.) completed her Ph.D in the Media and Creative Industries
programat Loughborough University Londonin2018. Her dissertationfocuses
on the process of the discursive formation of “political others” in the Turkish
press and it evaluates the role played by media articulations in constructing
meanings. She has been working with bianet/IPS Communication Foundation
team since 2018 on various projects of the foundation. Aydinli was the
country researcher of the Media Ownership Monitor Turkey 2018 project. Her
areas of research are media discourse, discrimination and cultural politics.

AN N N N N N N N N N N O O O OO OO O OO OO OO OO

N
a

NN\



This publication is a part of the RESILIENCE project research component. The
first series of research reports examines THE POLITICAL ECONOMY OF HATE
AND PROPAGANDA MEDIA MODEL in Albania, Bosnia and Herzegovina, Kosovo,
Montenegro, North Macedonia, Serbia and Tukey.

Nine media development organizations in the Western Balkans and Turkey have
joined forces under an EU-funded project ‘RESILIENCE: Civil society action to
reaffirm media freedom and counter disinformation and hateful propaganda in the
Western Balkans and Turkey'. The three-year project is coordinated by the South East
European Network for Professionalization of Media (SEENPM), a network of media
development organizations in Central and South East Europe, and implemented in
partnership with: the Albanian Media Institute in Tirana, the Foundation Mediacentar
Sarajevo, Kosovo 2.0 in Pristina, the Montenegro Media Institute in Podgorica, the
Macedonian Institute for Media in Skopje, the Novi Sad School of Journalism in Novi
Sad, the Peace Institute in Ljubljana, and Bianet in Istanbul.

RESILIENCE

For Media Free of Hate and Disinformation

AN N N N N N OO OO



	5.   POLICY RECOMMENDATIONS
	Literature and sources
	About the author

	4.   CONCLUSION
	2.   OWNERSHIP STRUCTURES OF HATE AND PROPAGANDA MEDIA 
	2.1.   The AKP’s Turkey 
	2.2.   Mediascape 
	2.2.1.   TRT and RTUK
	2.2.2.   Press Advertising Authority (BİK)

	2.3.   Political and Economic Affiliations
	2.4.   Countering 

	1.   INTRODUCTION
	3.   ORGANISATION OF HATE, DISINFORMATION       AND PROPAGANDA IN MEDIA
	3.1.   Hate Speech, Disinformation and Propaganda 
	in Media: Patterns
	3.2.    Propagandising for the government: Pro-AKP trolls
	3.3.    Pro-government Opinion Makers and Other Groups


